Tech Crunch에서 전한 뉴스이다.
구글이 클라우드 게임 서비스인 스타디아를 공식적으로 종료한 지 거의 6개월이 지난 지금, 구글이 유튜브를 통해 유사한 제품을 출시할 것으로 보인다. 구글이 소유한 동영상 공유 플랫폼은 사용자가 데스크톱의 YouTube 웹사이트나 iOS 및 Android 디바이스의 YouTube 앱을 통해 게임을 플레이할 수 있는 온라인 게임 서비스를 테스트 중인 것으로 알려졌다.
월스트리트 저널의 보도에 따르면, 이 서비스는 “플레이어블“이라고 불리며, 플레이어가 튀어 오르는 공을 사용하여 벽돌 층을 부수는 스택 바운스 같은 아케이드 스타일의 게임을 특징으로 한다.
회사 대변인은 테크크런치에 제공한 성명에서 이 실험에 대한 확인을 거부했지만 “게임은 YouTube에서 오랫동안 중점을 두고 있는 분야다. 우리는 항상 새로운 기능을 실험하고 있지만 지금은 발표할 것이 없다.”라고 말했다.
구글은 지난 9월 블로그 게시물에서 처음 스타디아를 종료한다고 발표했을 때 게임 서비스를 구동하는 기반 기술이 “유튜브, 구글 플레이, 증강 현실(AR) 노력과 같은 구글의 다른 부분“에 적용될 수 있음을 암시하기도 했다.
YouTube가 이 새로운 게임 이니셔티브를 추진한다면 구글이 스타디아를 위해 개발한 코드를 재사용할 것으로 예상된다.
2019년에 출시된 스타디아는 사용자가 게임을 콘솔에 다운로드하지 않고 클라우드에서 직접 게임을 플레이할 수 있도록 했다. 또한 YouTube에는 크라우드 초이스라는 기능이 있었는데, 크리에이터가 스타디아에서 플레이하는 게임을 라이브 스트리밍하고 시청자가 채팅 섹션에서 투표에 참여할 수 있도록 했다. 하지만 이 서비스는 충분한 플레이어를 확보하는 데 어려움을 겪었고 올해 1월에 서비스를 종료했다.
기사원문 : Tech Crunch (2023.7.20) <YouTube reportedly experimenting with online games>
YouTube reportedly experimenting with online games
Nearly six months after Google officially shut down its cloud gaming service Stadia, it appears the company may be launching a similar product through YouTube. The Google-owned video-sharing platform is reportedly testing an online game offering that could give users the ability to play games via the YouTube website on desktop or the YouTube app via iOS and Android devices.
As reported by The Wall Street Journal, the offering would be called “Playables” and would feature arcade-style games like Stack Bounce, where players use a bouncing ball to smash through layers of bricks.
In a statement provided to TechCrunch, a company spokesman declined to confirm the experiment but said, “Gaming has long been a focus at YouTube. We’re always experimenting with new features but have nothing to announce right now.”
When Google initially announced in a blog post that Stadia would shut down, the company also hinted that the underlying technology that powers the gaming service could be applied across “other parts of Google like YouTube, Google Play, and our Augmented Reality (AR) efforts,” the company wrote in September.
If YouTube were to move forward with this new gaming initiative, it’s our guess that Google would reuse the code it developed for Stadia.
Stadia launched in 2019 and let users play games directly from the cloud rather than downloading games to a console. It also had a feature on YouTube called Crowd Choice, where creators could livestream a game they’re playing on Stadia and let viewers answer polls in the chat section. However, the service struggled to reach enough players and shut down in January of this year.