REUTERS에서 전한 뉴스이다.
일부 상품 가격은 하락세를 보이고 있지만, 라이브 음악은 포함되지 않는다. 콘서트 티켓 가격이 치솟고 있어 경제학자들이 주목하고 있다.
테일러 스위프트, 브루스 스프링스틴 등 수년간 투어를 하지 않은 아티스트를 포함한 세계적인 거물급 아티스트의 공연 티켓에 팬들은 큰돈을 쏟아 붓고 있다. 또한, 비욘세의 라이브 스타성을 의심하는 사람은 거의 없지만, 지금까지는 비욘세를 국가별 인플레이션 수치에 포함시키지 않았다.
런던에서 활동하는 비욘세 팬인 마리오 이힘은 사람들은 양질의 콘텐츠를 얻을 수 있다는 것을 알고 있기 때문에 기꺼이 큰돈을 지불한다.
영국의 엔터테인먼트 및 문화 물가는 2023년 5월까지 1년 동안 6.8% 상승해 지난 30년 동안 가장 빠른 속도로 상승했으며, 문화 서비스, 특히 ‘라이브 음악 행사 입장료’가 가장 큰 영향을 미쳤다.
영국 인플레이션 데이터의 이벤트 가격은 티켓을 구입한 시점이 아니라 공연이 열린 시점을 기준으로 한다. 그러나 국가통계청 대변인은 매달 다른 아티스트가 공연하기 때문에 다른 것과 비교하기 어렵다.
UBS 글로벌 자산관리의 수석 이코노미스트 폴 도노반은 음악가들의 주관적인 품질이 얼마나 ‘깨끗한’ 물가 상승을 계산하는 것이 얼마나 어려운지 강조한다. 그리고 영국의 인플레이션에 대해서는 압력이 지속될 수 있으며 6월에 열린 가수 해리 스타일스의 일련의 영국 공연을 언급했다.
티켓 구매 사이트를 자세히 살펴보면 스티커 쇼크는 분명하다: 스텁허브(Stubhub) 재판매 사이트에서 7월 테일러 스위프트의 시애틀 공연의 가장 저렴한 좌석은 1,200달러, 8월 멕시코시티 공연의 티켓은 1장당 500달러다.
로스앤젤레스의 비욘세 팬인 조엘 발리오스(Joel Barrios)는 티켓 마스터의 세 개의 다른 계정과 세 개의 다른 신용카드로 9개의 전화번호를 얻어야 했다. 그는 자신과 친구들을 위해 세 번의 미국 공연에 약 7,000달러, 그리고 유럽에서 몇 번의 공연에 6,650달러를 썼다고 한다.
또 다른 사람들은 더 쉽게 돈을 벌었다고 한다. 카롤리나 칸델라스는 자매와 부모님과 함께 바르셀로나에서 비욘세 공연을 보기 위해 1인당 92유로(101달러)를 썼다. 티켓 마스터에서 보낸 사전 판매 링크를 통해 구매했기 때문에 정말 쉬웠다.
그러나 라이브 음악은 전체 엔터테인먼트 비용의 일부에 불과하고, 개인 소비에서 차지하는 비중이 주택이나 식품보다 작기 때문에 콘서트 가격이 인플레이션에 큰 영향을 미친다는 생각에 의문을 제기하는 사람들도 있다.
세계 콘서트 산업을 조사하는 출판사 폴스타의 편집장 앤디 겐슬러는 비욘세 공연이 인플레이션에 영향을 미친다는 것은 터무니없는 주장이라고 말했다. 그는 티켓 가격이 상승하고 있지만, 미국의 인플레이션이 8.6%였던 2022년 5월 이후 연초의 수치가 눈에 띄게 상승한 것은 아니다.
수요가 공급을 훨씬 능가하기 때문에 유통 시장의 티켓 가격이 액면가보다 평균 75%에서 100%까지 상승했다.
미국 노동부는 콘서트 가격의 인플레이션을 특별히 측정하지 않지만, 현재 라이브 입장권 인플레이션은 미국의 헤드 라인 인플레이션보다 2.6 % 포인트 더 높다. 이 격차는 올해 들어 헤드 라인 수치가 하락하면서 점점 더 커지고 있다.
모여라!
아시아 전역에서 브루노 마스, 콜드플레이, 백스트리트 보이즈와 같은 대형 아티스트를 보기 위해 관객들이 몰려들고 있다.
BookMyShow의 라이브 엔터테인먼트 부문 책임자 Owen Ronkon은 인도에서 팬들은 양질의 엔터테인먼트에 대한 프리미엄을 지불하는 데 만족한다.
백스트리트 보이즈 DNA 월드투어 인도의 평균 티켓 가격은 7,000~8,000루피(85~98달러)로 매우 건전한 성장세를 보이고 있다.
미국 이벤트 관리 회사 Eventbrite의 최근 조사에 따르면, 80%의 소비자는 팬들이 큰 행사 티켓을 확보하는 데 드는 비용과 어려움을 견디고 있음에도 불구하고 올해도 똑같이 또는 그 이상으로 외출을 원한다.
라이브 네이션 엔터테인먼트(LYV.N)의 마이클 라피노(Michael Rapino) CEO는 지난달 1분기 티켓 판매량이 41% 증가했고 가격은 두 자릿수 상승했다고 밝혔다.
영국에서는 6월에 열린 글래스톤베리 페스티벌 티켓에 340파운드(431달러)를 지불한 음악 팬이 15만 명에 달했다.
영국 북부 리즈에서 소셜미디어 디렉터로 일하는 베스 쿡은 5일간의 페스티벌에서 하루 100파운드(약 8만 원)를 지출할 것으로 예상했다고 한다.
팬데믹이 한창일 때는 다들 기분이 가라앉아 있어서 이런 사람들이 한자리에 모이는 행사를 놓쳤지만 지금 이런 행사가 열리면서 여유가 있는 사람들은 이런 행사에 오기 위해 돈을 모아두고 있다.
기사원문 : REUTERS (2023.06.27) <Popstars could be powering inflation as concert prices surge>
The cost of certain goods is retreating in some places, but that doesn’t include live music.
Concert tickets have surged in price, to the point where economists are noticing.
Fans are shelling out a fortune for tickets to see the world’s biggest music acts, including names like Taylor Swift and Bruce Springsteen who haven’t toured for years. And while few doubt the star power of Beyoncé live, until now people weren’t factoring her into national inflation figures.
“People are willing to splurge because they know they will get quality content, plus who knows when or if she’ll do another tour after this one,” said London-based Beyoncé fan Mario Ihieme.
The United Kingdom’s recreation and culture prices rose 6.8% in the year to May 2023, their fastest in 30 years, with the largest effect from cultural services, “particularly admission fees to live music events”.
Event prices in UK inflation data are based on when shows take place, not when tickets are bought. But with different artists performing every month, it’s hard to compare one to the other, an Office for National Statistics spokesperson said.
“The (subjective) quality of music artists emphasises how difficult it is to calculate a ‘clean’ price increase,” said UBS Global Wealth Management chief economist Paul Donovan. “And for UK inflation, the pressures may persist,” he added, noting a string of UK gigs by singer Harry Styles in June.
A perusal of ticket-purchasing sites makes the sticker shock clear. On reseller Stubhub, the cheapest seat for a July Taylor Swift show in Seattle is $1,200; tickets for an August Mexico City show cost $500 each.
“I had to get nine phone numbers for three different accounts on Ticketmaster under three different credit cards,” said Joel Barrios, a Beyoncé fan in Los Angeles. He spent about $7,000 on three U.S. shows for himself and friends – as well as another $6,650 for several shows in Europe.
Others say they had an easier time. Carolina Candelas spent 92 euros ($101) each to see Beyoncé with her sisters and parents in Barcelona. “My sister purchased them in a presale link that Ticketmaster sent her, so I think it was really easy,” she said.
But with live music just a subset of overall entertainment costs, which account for a smaller part of consumer spending than housing or food, some questioned the idea that concert prices could have an appreciable effect on inflation.
Andy Gensler, executive editor of Pollstar, a publication that tracks the global concert industry, called it a “ridiculous assertion” that Beyoncé’s shows would affect inflation. While ticket prices have increased, he said, mid-year figures haven’t shown an appreciable rise since May 2022, when U.S. inflation was 8.6%.
With demand far exceeding supply, TD Cowen vice president of equity research Stephen Glagola said prices for tickets on the secondary market had soared to an average 75% to 100% above face value.
The U.S. Labor Department does not specifically measure inflation for concert prices, but the inflation rate for live performing admission events is currently 2.6 percentage points more than U.S. headline inflation. That gap has increased this year as headline figures have declined.
COME TOGETHER
Across Asia, crowds are flocking to see marquee names like Bruno Mars, Coldplay and the Backstreet Boys.
“Had it not been for the gig, I wouldn’t have travelled,” said Fairuz Zahari, 36, from Malaysia, who has visited numerous countries for concerts, most recently Ed Sheeran in Australia.
In India, fans are happy to pay a premium for quality entertainment, according to Owen Roncon, chief of business for Live Entertainment at BookMyShow.
“The average ticket price for Backstreet Boys DNA World Tour – India, was between 7,000-8,000 rupees ($85-$98) – which is a very healthy growth,” he said, referring to the concert in May.
A recent survey from U.S. event management company Eventbrite showed 80% of consumers want to go out as much or more this year, even as fans endure the cost and difficulty of securing tickets to big events.
Live Nation Entertainment (LYV.N) CEO Michael Rapino said last month that ticket sales had risen 41% in the first quarter, with prices up by double digits.
In Britain, about 150,000 music fans paid 340 pounds ($431)for a ticket to June’s Glastonbury festival to see Elton John and hundreds of other acts.
Beth Cook, a social media director from Leeds in northern England, said she expected to spend 100 pounds a day at the five-day festival.
It’s worth the expense, she said.
“When the pandemic was in full swing, I think everyone was in a really low mood, and we missed out on events like this, where people all come together.
“Now I think with things up and running, the people who can afford to are saving up to come to things like this because they are amazing.”