출처. 넷플릭스 ‘오징어 게임’

 

 

 

 

REUTERS에서 전한 뉴스이다.

 

 

이번 주 한국을 방문하는 넷플릭스 공동 CEO 테드 서랜도스는 ‘오징어 게임’, ‘더 글로리’ 등의 히트작을 통해 세계적인 명성을 얻은 엔터테인먼트 산업과 함께 국내 시장에 미치는 넷플릭스의 영향에 대한 우려도 커지고 있음을 확인했다.

한국은 넷플릭스의 히트작 중 일부를 제작해 왔다. 이 프로그램들은 한국 문화 수출의 국제적 성공의 대명사가 되었고, 캘리포니아 기업이 현지 콘텐츠에 25억 달러를 투자하는 데 박차를 가했다.

업계 관계자에 따르면, 서랜도스는 화요일에 서울에 도착해 공동 CEO로서 첫 방문으로 영화학과 학생들을 만날 예정이다. 또한 목요일에는 한덕수 국무총리를 만나 동영상 스트리밍 시장에 대해 논의할 예정이다.

한국 프로그램이 넷플릭스에서 큰 인기를 끌면서 지난해 전 세계 사용자의 60%가 적어도 한 편 이상의 타이틀을 시청한 가운데, 정부가 현지에서 자금을 조달하는 프로젝트를 지원하고 콘텐츠 권리를 확보해야 한다는 목소리가 높아지고 있다.

정부는 지난 주 제작비가 치솟는 상황에서 국내 스트리밍 플랫폼이 넷플릭스와 같은 글로벌 라이벌에 대항할 수 있도록 5,000억 원(약 3억 9,900만 원)을 지원하겠다는 계획을 발표했다.

국내 스트리밍 플랫폼 왓챠(Watcha)의 허승 홍보이사는 미디어와 콘텐츠 산업은 소수의 플랫폼이 독점하는 것이 아니라 다양한 플랫폼이 경쟁해야만 창작자와 소비자 모두에게 이익이 될 수 있다고 언급했다.

한국경제연구원에 따르면, 한국은 2022년 게임, 음악, 방송 등 130억 달러 상당의 콘텐츠를 수출해 전기차, 충전지 출하량을 능가할 것으로 전망하고 있다.

무명이었던 배우나 감독이 넷플릭스에 출연하면 순식간에 스타덤에 오르는 현상을 일컫는 ‘넷플릭스 효과’라는 신조어 역시 한국의 성공에 한몫을 하고 있다.

이런 배경에서 넷플릭스의 25억 달러 투자를 한국과 미국의 스트리밍 대기업 모두에게 큰 기회이다.

넷플릭스의 한국 시장 규모는 티빙, 웨이브, 왓챠 등 국내 플랫폼의 시장 규모를 능가하고 있다.

2022년 미국 기업은 한국에서 1428억원의 영업이익을 기록해 티빙의 1190억원 영업손실과 완전히 대조적이다.

모바일 인덱스에 따르면 지난해 넷플릭스는 한국에서 38.2%의 시장점유율을 기록해 티빙의 13.1%를 압도했다.

유럽연합(EU)과 달리 한국에는 외국 스트리밍 서비스에 국내 콘텐츠 제작이나 투자를 의무화하는 법이 없다.

이 때문에 일부 한국 정치인들은 넷플릭스가 제작자의 프로젝트가 성공할 경우 더 나은 보상을 제공해야 한다고 요구하고 있다.

넷플릭스는 프로그램의 성패와 상관없이 첫 제작 단계에서 현지 제작자에게 공평하게 보상하는 것을 목표로 하고 있다고 밝혔다.

넷플릭스 대변인은 이메일을 통해 보상은 중요한 부분이지만, 우리 현지 팀이 지원하는 창의적 표현과 우리 서비스의 글로벌 시청자 도달 범위도 중요하다고 밝혔다.

넷플릭스와 함께 일한 적이 있는 크리에이터들은 다른 회사들이 기회를 주지 않았을 때 넷플릭스가 기회를 주었다고 말한다. ‘오징어 게임’의 제작자 판동혁은 2021년 여러 인터뷰에서 이 시리즈가 넷플릭스에 채택되기 전에 여러 번 거절당했다고 말했다.

런던에서 활동하는 영화감독이자 곧 공개될 넷플릭스 다큐멘터리 ‘킹 오브 클론(King of Clones)’을 감독한 아디티야 타이(Aditya Thayi)는 넷플릭스가 아시아 영화 제작자들을 위해 경기장을 평평하게 만드는 방식으로 판도를 바꾸고 있다고 말했다.

이 프로젝트는 넷플릭스 영국이 의뢰한 것으로, 한국의 유전자 복제 사기를 중심으로 방송사 아카이브의 파일 클립을 담고 있다. 이런 영상은 입수하는 데만 4만 달러가 들어가기 때문에 자금력이 없는 독립 제작자에게는 터무니없는 가격이라고 타이는 지적한다.

임정수 세종대 교수는 넷플릭스가 한국 제작자들에게 많은 기회를 주고 있지만, 정부가 제작자의 지적재산권을 보장하는 등 더 많은 지원을 할 수 있어야 한다고 말했다.

정부는 잉여이익을 한국 창작자들에게 돌려줄 수 있는 시스템을 고민해야 한다.

 

 

 


 

 

 

 

기사원문 : REUTERS (2023.06.20) <‘Netflix Effect’ lifts Korean content but market control worries grow>

 

 


When Netflix co-CEO Ted Sarandos visits South Korea this week he will find an entertainment industry that has achieved global fame through hits such as “Squid Game” and “The Glory”, but also growing worries about the service’s effects on the local market.

South Korea has created some of Netflix’s biggest shows, which have become synonymous with the broader international success of the country’s cultural exports and spurred the Californian company to invest $2.5 billion in local content.

Sarandos is expected to arrive in Seoul on Tuesday, according to industry sources, and meet with film students during his first visit as co-CEO. He will also meet Prime Minister Han Duck-soo on Thursday to discuss the video streaming market.

But while Korean shows are hugely popular on Netflix (NFLX.O), with 60% of global users watching at least one title last year, calls are growing for the government to support locally funded projects and secure the rights for content.

The government last week announced plans to provide 500 billion won ($390.09 million) to help local streaming platforms compete with global rivals such as Netflix amid soaring production costs.

“The media and content industry will thrive when various platforms compete instead of being dominated by only a few, which will benefit both creators and consumers,” said Heo Seung, public affairs director at South Korean streaming platform Watcha.

South Korea exported $13 billion worth of content in 2022 including video games, music and broadcasting, according to the Korea Economic Research Institute, eclipsing electric vehicle and rechargeable battery shipments.

The “Netflix Effect”, a term coined for the phenomenon that launches actors and directors from obscurity to instant stardom when their shows appear on the platform, is a part of South Korea’s success.

Against this backdrop, President Yoon Suk Yeol welcomed Netflix’s $2.5 billion investment as a “big opportunity” for both South Korea and the U.S. streaming giant.

Netflix’s market weight in South Korea dwarfs that of local platforms such as Tving, Wavve and Watcha.

In 2022, the U.S. firm reported an operating profit of 14.28 billion won in South Korea, a stark contrast to Tving’s operating loss of 119 billion won.

Netflix boasted a 38.2% market share in South Korea last year, according to Mobile Index, overshadowing Tving’s 13.1%.

Unlike the EU, South Korea does not have laws requiring foreign streaming services to produce or invest in local content.

That has prompted some Korean politicians to call for Netflix to better reward creators when their projects succeed.

Netflix said it aims to compensate local creators fairly at the initial production stage, regardless of how well their shows perform.

“Compensation is an important part of that, but so is the creative expression our local team supports, along with the global audience reach of our service,” a Netflix spokesperson said in an emailed statement.

Creators who have worked with Netflix say the company has taken a chance on them when others did not. “Squid Game” creator Hwang Dong-hyuk said in various interviews in 2021 the series was rejected multiple times before being picked up by Netflix.

Aditya Thayi, a London-based filmmaker who directed upcoming Netflix documentary “King of Clones”, told Reuters Netflix is changing the game by “evening the playing field for Asian filmmakers.”

While the project was commissioned by Netflix UK, it centres on genetic cloning fraud in South Korea and includes file clips from broadcasters’ archives. Such footage alone can cost up to$40,000 to acquire, Thayi said, making it prohibitively expensive for independent producers without funding.

Lim Jong-soo, a professor at Sejong University, said Netflix has given South Korean producers more opportunities but that the government could do more to help, such as by securing IP rights for creators.

“The government needs to come up with a system to ensure that excess profits can be returned to South Korean creators.”