CNN에서 전한 뉴스이다.

 

 

해시태그 ‘#dupe'(짝퉁 혹은 저렴이 제품)는 수십억 건의 조회수를 기록하고 있다. 그리고 한 고가 브랜드는 진품을 제공함으로써 이 추세에 정면으로 도전하고 있다.

이번 주말, 스포츠 레저 대기업 룰루레몬은 로스엔젤레스의 센추리 시티 몰에서 모조품 교환 행사를 개최할 예정이다. 룰루에 따르면, 모조품을 가져오면 검은색 얼라인 하이 라이즈 팬츠 25인치로 교환해 준다고 한다.

2015년에 출시된 얼라인 팬츠는 컬트적인 인기를 누리고 있다. 룰루레몬의 팬들은 진품이 가볍고 버터처럼 부드럽다고 주장하지만 그들은 틱톡에서 보여지는 많은 가품 중 하나이다.

틱톡에 접속하면, 쌍둥이가 얼라인 팬츠와 27달러짜리 아마존 짝퉁을 나란히 입고 있는 모습을 볼 수 있다. “룰루가 누구야?” 라고 한 쌍둥이가 말하면, 다른 쌍둥이가 “말 그대로” 하며 똑같은 바느질로 꿰맨 탱크톱 두 장을 들어 보이며 말한다.

이제는 모조품의 진짜 출처를 숨기는 대신 모조품을 찾는 것이 꽤나 멋진 일이 되었기 때문이다. 불황의 영향인지, 아니면 Z세대의 반소비주의적인 감정 때문인지, #dupe는 틱톡에서 35억 회 이상 재생되었다. 젊은이들이 상점 창문을 통해 큰 소리로 (그리고 비꼬는 듯이) “듀프!” 라고 외치는 모습이 하나의 트렌드로 보여진다.

예전에는 짝퉁을 찾는 것이 명품 브랜드에 대한 친밀감을 드러내는 소극적인 방법이었다. 하지만 지금은 짝퉁을 찾아내는 것이 유행이 되었다.

룰루는 짝퉁 문화를 강하게 의식해 왔다. (#lululemondupe 태그만 1억 8천만 번 재생되었다고 회사 측은 밝혔다).

룰루는 짝퉁 문화를 정말 재미있는 방식으로, 그리고 독창적인 것에 초점을 맞출 수 있다고 생각했으며 LA는 크리에이터와 콘텐츠 제작의 중심지이기 때문에 전략적으로 선택한 것이다. 더 나아가 런던, 상하이, 서울에서도 비슷한 행사가 예정되어 있다.

룰루는 고객이 짝퉁을 버리지 않도록 섬유 재활용 회사에 보낼 계획이다. 이벤트의 전제는 고객이 룰루의 짝퉁 제품을 교환하고 룰루레몬의 얼라인 팬츠를 경험하는 것이다.

노스웨스턴 대학교의 마케팅 교수인 알렉산더 체르네프(Alexander Chernev)는 룰루레몬이 짝퉁의 존재를 인정하고 있지만, 브랜드가 소셜 미디어를 통한 인기를 막기 위해 할 수 있는 일은 많지 않다고 말했다.

이는 유행에 대해 얘기하며 다른 사람들에게 알릴 수 있는 사람들이 있고, 이런 행동이 영향을 미칠 수 있으며 오리지널 제품보다 더 빨리 유행을 만들 수 있다. 또한 기업이 자신의 디자인 사본을 법적으로 보호하고 유지하기가 어렵다고 덧붙였다.

모조품은 의심스러운 곳에서 나올 수 있으며 온라인에서 쉽게 찾을 수 있는데, 헤이넛츠(HeyNuts)는 수천 건의 리뷰에서 룰루의 짝퉁으로 칭송받는 브랜드 중 하나이며, 이는 중국에서 만들어져 아마존에서 구입할 수 있지만 명확한 판매처가 없다.

아마존은 위조품을 용서하지 않는다며 소셜 미디어를 통해 판매하려는 악의적인 업체를 추적하기 위한 조치를 취하고 있다.

 

 

주요 수입원

 

짝퉁을 큰 수입원으로 삼고 있는 틱톡커가 있다.

22살의 한나 슬라이는 ‘물건을 사는 것을 멈출 수 없다’는 경력으로 98,000명 이상의 팔로워와 약 370만 개의 ‘좋아요’를 얻었으며, 10월에 열린 이틀간의 프라임 얼리 액세스 세일 기간 동안 자신의 제휴 링크를 통해 4~5천 달러 이상의 수입을 올렸다.

슬라이가 가장 좋아하는 짝퉁은 크리스찬 디올의 목걸이를 모방한 금색 체인이지만, 아무도 그 짝퉁에 대해 언급하지 않는다.

 

 

정말 영향력이 없는 것일까?

 

일부 전문가들은 짝퉁 문화가 몇 달 안에 제품이 구식이 되는 트렌드 사이클을 촉진한다고 주장한다. 또 다른 사람들은 무의식적으로 스크롤 하여 짝퉁 제품을 구매할 수 있는데 왜 고품질 제품에 투자하느냐고 말한다.

베일러 대학의 소비자 행동 연구자 제임스 로버츠는 충동구매가 만성적인 시간 소비 방식이 되었으며, 더 저렴한 상품을 항상 이용할 수 있게 되면서 더욱 악화되고 있다고 지적한다.

그들은 알고리즘에 따라 상품을 보여주며 필요한 물건을 더 싸게, 더 많이 보여준다.

 

 

 


 

 

 

기사원문 : (2023.05.07) <Lulu who? A cult brand takes on the booming culture of ‘dupes’>

 

 

Scroll through TikTok, and there’s a dupe for seemingly everything.


Don’t want to spend $98 on lululemon leggings? Try these $27 alternatives. If a Skims bodysuit is too much, a smiling influencer will show you exactly where you can find a similar one in their Amazon storefront. Even dupes for the $45 Stanley water bottle exist.


The hashtag #dupe – or cheaper alternatives to household names or luxury brands, but not considered counterfeits because most don’t make an effort to fake logos – has racked up billions of views. And one pricey brand is taking the trend head on by offering the real thing.


This weekend, athleisure giant lululemon is hosting a dupe swap at the Century City Mall in Los Angeles. Bring a knock-off pair, lulu said, and they’ll swap it out for the black Align High Rise Pant 25”.


The Align Pants, which launched in 2015, have something of a cult. Fans of lululemon claim the real ones are lightweight and buttery-soft. But they are also one of the most duped products on TikTok.


Go on TikTok, and you’ll see a pair of twins wearing Aligns and a $27 Amazon dupe side-by-side (their Amazon storefront is linked in the bio). “Lulu who?” another said, holding up two tank tops with “literally” the exact same stitching.


Because, instead of hiding a knockoff’s true origins, it’s pretty cool to find a dupe now. Call it recession-core or Gen Z’s anti-consumerism sentiments, but #dupe has amassed more than 3.5 billion views on TikTok. One trend shows young people loudly (and ironically) shouting “DUPE!” through store windows.


Before, finding knock offs was a lowkey way to way to find affinity to a luxury brand. But now “it’s a flex to have the dupe,” Northwestern marketing professor Jacqueline Babb said.


Lulu has been “hyper aware” of dupe culture, its Chief Brand Officer Nikki Neuburger said in an interview with CNN Business. (The #lululemondupe tag has 180 million views alone, the company said.)


“We saw it as a really fun way to play into something that is a real part of our culture, but in a way that really puts the focus back on the original,” she said. The LA location was chosen strategically – it’s a center for creators and content generation. Similar events are planned in London, Shanghai and Seoul.


Lulu is making sure customers don’t go hold on to their fakes, which will be sent to a textile recycling company. “The premise of the event is to trade in your qualifying dupe product and experience lululemon’s Align Pant,” says the website.


Though lululemon has acknowledged dupes exist, there isn’t much brands can do to stop their popularity through social media, Northwestern marketing professor Alexander Chernev said.


“You have people who are able to tell the story or inform other people about what’s in fashion, influence this behavior, and they can do it faster than the original product,” Chernev said, adding it’s difficult for companies to legally protect and keep up with copies of their design.


Dupes could come from dubious places and can easily be found online. HeyNuts, one of the brands with thousands of reviews hailing it as a Lulu dupe, doesn’t have a clear store origin, though the leggings are made in China and available on Amazon.


Amazon has “no tolerance for counterfeit items,” a spokesperson said, and has measures in place to pursue bad actors who attempt to use social media to sell them.

 


A major source of income


Some TikTokkers are turning dupes into a major source of income.


22-year-old Hannah Slye’s account, whose bio says she “can’t stop buying things,” has more than 98,000 followers and about 3.7 million likes. During the two-day Prime Early Access Sale in October, Slye earned upwards of four to five thousand dollars through her affiliate links.


Slye’s favorite dupe is a gold chain that resembles a necklace from Christian Dior – but no one has called her out for the fake. It’s just about having the designer inspired look.


“I’m from a very, very small town in Pennsylvania,” Slye said. “So you know, we don’t see a lot of people wearing designer around here.”

 


Is it really deinfluencing?


Some experts argue dupe culture encourages a trend cycle that makes products out of date within months. Why invest in a high-quality piece, one could say, when they could mindlessly scroll and purchase the dupe with free two-day shipping?


Impulse buying has become a chronic way to spend time, Baylor University researcher on consumer behavior James Roberts said, exacerbated by constant access to cheaper goods.


“They send you products are consistent with algorithms, lots of products for things you need for lower prices, and it can become a vicious cycle,” Roberts said.


Some legacy brands can be immune to this – Patagonia and Nike are examples, Babb said, of brands that have a lot of meaning. And Gen Z, who tends to be more concerned about where their money goes, is probably more attuned to brands like this than they’d like to admit, Babb said.


“Patagonia wants you to wear their jacket until it rips, then they fix it for you. That is much more resonant with Gen Z,” Babb said.


Indeed, there’s a lot of loyalty to legacy brands. Though lululemon may be leading in dupe hashtags on TikTok, the Align line that began in 2015 remains its top seller, the company said.