REUTERS에서 전한 뉴스이다.
알파벳(GOOGL.O)은 화요일 7억 달러 규모의 자사주 매입을 발표하면서 클라우드 서비스 수요 증가와 광고 매출 증가로 1분기 이익과 매출이 예상치를 웃돌았다고 밝혔다.
투자자들은 이 자사주 매입 계획을 환영했고, 구글 모회사의 주가는 시간외 거래에서 4%까지 상승했다가 상승폭을 줄여 1.6% 상승했다. 클라우드 서비스 수요 증가로 구글의 광고 매출은 예상치를 웃돌았다.
알파벳은 1분기 광고 매출이 545억5000만 달러로 전년 동기 대비 소폭 감소했지만 애널리스트 예상치인 537억1000만 달러를 웃돌았다고 밝혔다. 이는 2004년 상장 이후 세 번째 감소이며, 4분기 광고 매출이 3.6% 감소한 데 이어 두 번째 감소였다.
항목을 제외한 알파벳의 주당 이익은 1.17달러로 평균 예상치인 1.07달러를 웃돌았다.
구글은 이번 분기 매출과 주당 이익 모두 예상치를 웃돌았지만, 투자자들이 낙관적인 이유는 적다.
클라우드 컴퓨팅의 흑자 전환은 주목할 만하면서도 현실적으로 구글 클라우드는 여전히 가장 중요한 두 경쟁사에 크게 뒤쳐져 있고, 성장세가 둔화되고 있다. 이 부문의 매출은 28% 증가한 74억1000만 달러를 기록했다.
또한 알파벳 매출의 대부분을 차지하는 광고주들은 마스킹과 같은 규제 완화로 인해 소비자들이 매장에서의 쇼핑으로 돌아가는 것에 따라 지출을 억제하고 있다. 마케팅 담당자들은 젊은 층의 지지를 받는 틱톡(TikTok)과 같은 새로운 플랫폼에서 더 많은 실험을 하고 있다.
한편, 회사는 경기 침체 우려로 인해 비용을 엄격하게 관리하기 위해 1월에 약 12,000명을 감원하기로 결정했다. 최고재무책임자(CFO) 루스 폴라트(Ruth Pollat)는 전화회의에서 투자자들에게 올해 자본 지출이 2022년보다 소폭 증가할 것이라는 전망을 밝혔다.
알파벳은 그 외에도 직원 혜택과 회사 자원 사용 등 지출을 줄이기 위해 노력하고 있다. 폴라토는 지난 3월 사내 메일을 통해 직원들에게 앞으로 몇 달 안에 더 많은 비용 절감 조치를 시행할 것으로 예상한다.
화요일 전화 회의에서 알파벳이 클라우드 컴퓨팅 및 인공 지능과 같은 우선 순위에 투자하기 위해 비용 기반을 지속적으로 강화하기 위해 노력하고 있다고 말했다.
알파벳의 구글 부문은 경쟁사, 특히 마이크로소프트(MSFT.O)와 보조를 맞추기 위해 쿼리 및 기타 요청에 대한 장문의 응답을 생성할 수 있는 새로운 인공지능 소프트웨어를 배포하기 위해 분주히 움직이고 있다. 마이크로소프트는 OpenAI에 100억 달러를 투자했으며, 11월에 무료 버전이 공개된 이후 실리콘밸리에서 ChatGPT 소프트웨어가 화제가 되고 있다.
마이크로소프트는 화요일 클라우드 컴퓨팅과 오피스 생산성 소프트웨어 사업의 성장으로 3분기 이익과 매출에 대한 월가의 예상치를 상회하는 실적을 발표해 시장 거래가 끝난 후 주가가 8.5% 상승했다. 라이벌 하이테크 기업인 메타 플랫폼스(META.O)와 아마존닷컴(AMZN.O)의 주가는 각각 2.3%, 5.3% 상승했다.
Refinitiv 데이터에 따르면, 3월 31일 마감된 분기 알파벳의 매출은 697억9000만 달러로 예상치인 689억5000만 달러보다 높았다.
또한 올해 1~3월 순이익은 150억5000만 달러(전년 동기 164억4000만 달러)를 기록했다.
기사 원문 : REUTERS (2023.04.26) <Google parent announces stock buyback, modest beat on ad sales>
Alphabet Inc (GOOGL.O) said on Tuesday it would buy back $70 billion in stock and posted first-quarter profit and revenue above estimates as demand rose for cloud services and ad sales held up better than expected.
Investors cheered the buyback plan, sending shares of the Google parent as much as 4% higher in after-hours trade before they pared gains to trade up 1.6%. Demand rose for cloud services and Google’s ad sales held up better than expected.
Alphabet reported a slight dip in first-quarter ad sales from a year earlier to $54.55 billion, which nonetheless beat analyst estimates of $53.71 billion. It was the third such decline for the company since it went public in 2004, but was the second in a row following a fourth-quarter ad sales drop of 3.6%.
Excluding items, Alphabet reported earnings per share of $1.17, beating an average estimate of $1.07 per share.
“Google exceeded both revenue and earnings per share expectations this quarter, but reasons for investor optimism are modest,” said Insider Intelligence senior analyst Max Willens.
He said turning a profit in cloud computing was “notable” but “the reality is that Google Cloud remains comfortably behind its two most important competitors, and its growth is slowing.” Sales for the unit rose to 28% to $7.41 billion.
As well, advertisers, who contribute the bulk of Alphabet’s sales, have curtailed their spending in response to a shift by consumers back to in-store shopping in the wake of eased masking and other restrictions. Marketers are experimenting more with new platforms like TikTok, which attracts a more youthful audience.
The company, meanwhile, has been looking to keep a tight control on costs amid recession fears and in January decided to cut about 12,000 jobs. Chief Financial Officer Ruth Porat told investors on a conference call that she expected capital expenditures this year to be “modestly higher” than in 2022.
Alphabet has otherwise sought to pare spending, including on employee perks and use of company resources. Porat told workers in an internal email in March that they should anticipate additional cost-cutting measures in the coming months.
She said on Tuesday’s call that Alphabet endeavors to “durably engineer our cost base” in order to invest in priorities like cloud computing and artificial intelligence.
Alphabet’s Google unit has been scrambling to keep pace with rivals, notably Microsoft Corp (MSFT.O), in rolling out new artificial-intelligence software that can generate long-form responses to queries and other prompts. Microsoft committed $10 billion to OpenAI whose ChatGPT software has been the talk of Silicon Valley since a free version was introduced in November.
Microsoft on Tuesday also beat Wall Street estimates for third-quarter profit and revenue, driven by growth in its cloud computing and Office productivity software businesses, pushing its shares up 8.5% in after-market trading. Shares of rival tech companies Meta Platforms Inc (META.O) and Amazon.com Inc (AMZN.O) were up 2.3% and 5.3%, respectively.
Alphabet’s revenue for the quarter ended March 31 stood at $69.79 billion compared with estimates of $68.95 billion, according to Refinitiv data.
It reported net profit of $15.05 billion for the first three months of the year compared with $16.44 billion a year earlier.