옥센프리(Oxenfree)의 제작사 ‘나이트 스쿨 스튜디오(Night School Studio)’가 29일(현지시간) 넷플릭스에 인수되었다. 나이트 스쿨 스튜디오는 넷플릭스가 인수한 최초의 게임회사가 되었다.
나이트 스쿨 스튜디오의 게임 개발 부사장인 마이크 버듀(Mike Verdu)는 “나이트 스쿨 스튜디오의 예술적 탁월함과 입증된 실적에 대한 약속은 넷플릭스 게임의 창의적 기능과 라이브러리를 함께 구축될 때 시너지가 날 것”이라고 말했다. 그는 넷플릭스 멤버십에 포함되며 광고나 인앱 구매가 없는 “많은 종류의 게이머와 다양한 수준의 플레이를 위해 설계된 독점 게임”을 추가할 계획이라고 덧붙였다.
나이트 스쿨 스튜디오는 디즈니 인터랙티브(Disney Interactive)의 전 수석 게임 디자이너인 신 크랭켈(Sean Krankel)과 아담 하인즈(Adam Hines)가 2014년에 설립했다. 크랭켈은 옥센프리 및 다양한 나이트 스쿨 스튜디오의 팬을 위해 옥센프리 2에서도 계속 작업을 진행하고 넷플릭스에서는 “세로운 게임 세계를 만들 것”이라고 밝혔다.
해당 인수 소식은 넷플릭스가 폴란드, 이탈리아, 스페인에서 3개의 새로운 캐주얼 모바일 게임을 출시한 지 하루도 되지 않아 나온 것이며, “기묘한 이야기” 시리즈와 연계한 두 개의 게임을 출시한 지 한 달 만에 나온 것이다.
넷플릭스는 2분기 주주 서한에서 회사는 게임 모델을 탐색하는 초기 단계에 있으며 게임은 오리지널 영화, 애니메이션 및 리얼리티 TV쇼와 같은 또 다른 콘텐츠 범주로 보고 있다고 밝혔다.
한편, 넷플릭스는 게임을 개발하기 4년 전 “끝없는 게임” 스타일의 어린이 프로그램을 출시하면서 처음으로 대화형 스토리텔링에 도전했다. 또한, 이듬해 블랙미러: 밴더스내치 에피소드로 성인 시청자를 위한 대화형 스토리텔링을 진행했다.
Night School Studio, the independent game developer known for narrative-driven titles like “Oxenfree,” announced today it has been acquired by Netflix. This makes it the first games studio the streaming giant has purchased.
In Netflix’s announcement, Mike Verdu, vice president of game development, wrote Night School’s “commitment to artistic excellence and proven track record make them invaluable partners as we build out the creative capabilities and library of Netflix games together.” He added that Netflix plans to add “exclusive games designed for every kind of gamer and any level of play” that will be included with its membership, and have no ads or in-app purchases.
Night School Studio was founded in 2014 by Sean Krankel, a former senior game designer at Disney Interactive, and Adam Hines, who was a lead writer at Telltale Games. (Telltale Games was a Netflix partner, working on interactive shows like “Minecraft: Storymode” adventure before shutting down).
In a statement on Night School’s site, Krankel wrote “Netflix gives film, TV and now game makers an unprecedented canvas to create and deliver excellent entertainment to millions of people. Our explorations in narrative gameplay and Netflix’s track record of supporting diverse storytellers was such a natural pairing.”
For fans of Oxenfree and other Night School titles, Krankel reassured them that it will keep working on Oxenfree II and “cooking up new game worlds.”
“The Netflix team has shown the utmost care for protecting our studio culture and creative vision,” he wrote.
News of the acquisition comes less than a day after Netflix launched three new casual mobile games in Poland, Italy and Spain, a month after it released two games that were tie-ins to the “Stranger Things” series.
In Netflix’s second-quarter shareholder letter, the company said it is in the early stages of exploring its gaming model, and views gaming as another content category, like its original films, animation and reality TV shows.
Before working on mobile games, Netflix first ventured into interactive storytelling four years ago, when it launched “choose-your-own-adventure”-style children’s shows. The next year, it took the format to content for adult viewers with Black Mirror’s “Bandersnatch” episode. Since then, it’s added other interactive children’s shows like “Minecraft: Story Mode,” and “Emily’s Wonder Lab.”