중국의 미디어매체 Pandaily가 전한 소식이다.
CBN은 테슬라가 중국 주요 도시의 쇼핑몰을 줄일 계획이라고 보도했다. 다만, 당사는 일반 자동차 상권에 전통적인 4S 매장 형태의 아울렛을 더 많이 만들어 제품 전시 및 A/S를 개선할 계획이다.
한 업계 관계자는 테슬라는 상하이 내 체험 매장을 19개에서 10개 정도로 축소할 예정이라고 전했다. 이러한 움직임에는 몇 가지 이유가 있다. 첫째, 테슬라는 브랜드 인지도가 높아 더 이상 높은 트래픽을 필요로 하지 않기 때문에 높은 임대료를 지불하며 주요 도시에 있을 필요가 없다. 둘째, 판매량이 증가함에 따라 다양한 곳에 더 많은 애프터서비스 센터를 건설해야 한다.
관계자는 “테슬라는 상하이의 각 구에 4S 매장과 비슷한 1, 2개의 매장을 건설할 계획이다. 회사는 시내 자동차 사업지구 부근에 사업장을 찾고 있으며, 사업장 임대 목적으로 기존 자동차 대리점 등을 살펴보고 있으며 많은 투자자와 협상할 계획에 있다. 전면 전시장은 체험과 판매를 위한 공간이고 뒷 전시장은 정비를 위한 공간일 것”이라고 말했다.
이러한 장소는 4S 자동차 대리점처럼 보일지 모르지만, 실제로는 새로 지어진 아울렛이며 테슬라가 직접 관리할 예정이다. 게다가, 이 아울렛들은 제조과 배송 기능이 없기가 쉽다. 상하이를 예로 들자면 아직도 와이가오차오(Waigaoqiao) 배송 센터에서 자동차 배달, 금융, 면허, 자동차 소유자 교육이 이뤄지고 있다. 이러한 중앙 집중식 서비스는 비용을 절감하고 서비스 프로세스 및 품질 관리를 촉진할 수 있다.
테슬라는 자동차 직접 판매의 선구자이다. 전시, 판매, 배달, A/S를 진행하고, 도시에는 체험판매점, 체험장, 택배센터, 애프터세일즈센터를 건설하며, 쇼핑몰과 슈퍼마켓의 높은 유동인구를 활용해 매출 증대 효과를 실현하고 있다. 그러나 브랜드 인지도와 판매량이 높아짐에 따라 테슬라는 전략을 조정하기 시작했다.
중국의 새로운 제조사는 쇼핑몰과 슈퍼마켓의 매장을 적극적으로 점거하고 있어 일부 쇼핑몰과 슈퍼마켓의 임대료가 상승하고 있다.
Tesla China의 한 관계자는 비용 상승에 대해 “예전에는 쇼핑몰과 매장을 케이터링 및 의류 부문과 같이 경쟁이 치열한 산업에 임대했다. 당시 임대료도 만만치 않았다. 그러다가 많은 자동차 회사들이 많은 돈을 가지고 들어와서 임대료를 올리는 데 도움이 되었다”고 말했다.
관계자는 테슬라가 판매점을 다른 주소에 위치시키는 경우가 있지만 다른 브랜드는 여전히 이를 따르고 있어 테슬라보다 임대료가 훨씬 높다고 말했다.
CBN reported that Tesla intends to reduce the number of sales outlets in malls in China’s first tier cities. Instead, the company plans to build more outlets in the form of traditional 4S stores in the typical automobile business districts to improve its product exhibition and after-sales service.
Source say Tesla is to reduce the number of its experience stores in Shanghai from 19 to about 10. There are several reasons behind the move. First, Tesla now has high brand awareness, so it no longer requires the high traffic of malls or other heavily foot-trafficked locations, thereby reducing the company’s rental costs. Second, as sales volume grows, more after-sales centers need to be built.
“Tesla plans to build 1 or 2 outlets similar to 4S stores in each district of Shanghai. The company is looking for venues near the the city’s automobile business district, and plans to negotiate with many investors from traditional automobile dealers with the intention of renting their venues. The front exhibition hall will be for experience and sales while the back venue will be for maintenance,” said a person familiar with the matter.
These venues may seem like 4S car dealers, but they are, in fact, newly built outlets and will be directly managed by Tesla. In addition, these outlets have no construction and delivery function. Taking Shanghai as an example, car delivery, finance, licensing and car owner training are still conducted in the delivery center of Waigaoqiao. Centralized delivery can reduce costs, and facilitate the management of service processes and quality.
Tesla is the pioneer of automobile direct sales. It splits the display, sales, delivery and after-sales, builds experience sales outlets, experience centers, delivery centers and after-sales centers in cities, and realizes greater sales by taking advantage of the high level of foot traffic in malls and supermarkets. However, with higher brand awareness and larger sales volume, Tesla has started to adjust its strategy.
China’s new car-making manufacturers are actively seizing the stores in malls and supermarkets, leading to a rise in rental costs of some malls and supermarkets.
One person from Tesla China spoke about the rise in costs, “The stores in malls and supermarkets used to be rented to highly competitive industries such as catering and clothing sectors. At that time, rent wasn’t too high. Then a large number of automobile companies came in with a lot of money and that helped raise the overall rent.”
This source said that Tesla sometimes locates it’s sales outlets in a different address, but other brands still follow suit, and their rent is even higher than Tesla’s.