피유시 고얄 인도 상공부 장관은 아마존과 월마트와 같은 미국 거대 전자상거래 기업이 약탈적인 가격 책정으로 인도 중소기업에 해를 끼치고 있다고 이야기하며 그들이 오만하며, 위법적이라고 맹비난했다.
27일(현지시간) 고얄 장관은 디지털 행사에서 “미국 내 기업들이 대규모 저비용 자본을 활용하여 소상공인들의 경제 활동을 망가뜨리고 있다”고 말했다.
그는 이런 거대 전자상거래 회사들이 “인도에 들어와서 다양한 방식으로 법을 위반했다”며 “이러한 회사들과 많은 계약을 맺는 과정에서 그들이 오만함을 엿볼 수 있었다”고 말했다.
고얄 장관은 아마존이나 월마트를 직접적으로 지목하여 그들의 죄명을 열거하지는 않았다. 그러나 그의 이러한 발언은 미국의 거대기업이 인도 소비자보호법과 경쟁법을 우회했다고 소규모 상인·소매업체의 불만을 의식한 것으로 여겨진다.
아마존과 월마트는 이러한 고얄의 비판에 응답하지는 않았으나 이전부터 두 회사는 자신들에게 제기된 혐의를 부인하고 있다.
고얄 장관은 또 이들 기업이 ‘포럼 쇼핑(forum shopping)’에만 관심을 갖고 있다고 비난했다. 포럼 쇼핑은 우호적인 판결이 나올 수 있는 법원을 골라 소송을 제기하는 관행을 뜻한다. 또 그는 “거대 기업들이 청렴하게 기업을 운영하고 있다면 왜 CCI의 조사에 응답하지 않느냐”며 인도경쟁위원회(CCI)가 시작한 조사를 따르지 않은 점을 비판했다.
그의 이러한 피드백은 인도 소비자부가 지난 21일 전자상거래 사이트에서 ‘반짝 세일’을 금지하는 안을 내놓은 후에 이뤄졌다. 해당 법안에는 소매 판매자가 수입 제품을 소비자에게 보여줄 때 인도산 제품을 대안으로 제시토록 하는 내용이 담겨져있다. 이를 어길 시, 징역형과 최소 2만5000루피(약 38만원)의 벌금을 물 수 있다.
업계는 이를 두고 아마존·플립카트의 사업구조에 영향을 미칠 가능성이 있다고 보고있다.
전인도무역인연맹은 전날 나렌드라 모디 총리에게 보낸 서한에서 “전자상거래 업체가 인도를 법률이 약한 ‘바나나 공화국’(Banana Republic·정국이 불안하고 대외 경제 의존도가 심한 국가에 대한 경멸어)처럼 취급한다”고 비난했다.
그러면서 거대 전자상거래 업체가 로비활동을 해도 이와 상관없이 이미 제안된 전자상거래 규정이 약해지지 않아야 한다고 촉구했다.
미국의 최고 로비단체인 미국·인도비즈니스위원회는 이번주 내부 메모에서 인도 측의 새로운 전자 상거래 규정을 우려사항으로 꼽았다.
Indian Commerce Minister Piyush Goyal has ratcheted up the warmth on U.S. ecommerce giants like Amazon and Walmart, accusing them of vanity and of flouting native legal guidelines by indulging in predatory pricing practices.
Goyal stated firms have been utilizing their scale and entry to massive swimming pools of low-cost capital to bask in predatory pricing practices “to the detriment of mom-and-pop shops.”
“Various these massive ecommerce firms have come into India and really blatantly flouted the legal guidelines of the land in additional methods than one,” he informed a digital occasion late on Saturday.
“I’ve had a number of engagements with these massive firms, notably the American ones, and I can see somewhat little bit of vanity,” he stated.
Goyal didn’t instantly title Amazon.com or Walmart Inc’s Flipkart – the 2 dominant ecommerce gamers in India – or specify which legal guidelines had been flouted. However his feedback come at a time of rising clamour from small Indian merchants and retailers, who accuse the U.S. giants of circumventing Indian client safety legal guidelines and competitors legal guidelines.
Amazon and Flipkart didn’t instantly reply to requests for touch upon Goyal’s scathing criticism.
The 2 firms have denied the allegations levelled towards them by the merchants.
Goyal additionally criticised firms for indulging in “discussion board buying” in courts and failing to adjust to an investigation launched by the Competitors Fee of India (CCI).
Flipkart and Amazon have appealed towards the CCI’s bid to restart an investigation into their enterprise practices, after a decide this month dismissed the businesses’ authentic pleas.
“To my thoughts, in the event that they don’t have anything to cover, if they’re doing sincere enterprise practices, why do not they reply to the CCI?” Goyal stated on the digital occasion organised by the Stanford India Coverage and Economics Membership.
His feedback got here days after India unveiled a brand new set of ecommerce laws that would dent each Amazon and Flipkart’s ambitions in India, and power the duo to evaluate sure enterprise constructions.
Individually, in a letter to Prime Minister Narendra Modi on Sunday, the Confederation of All India Merchants, accused ecommerce firms of treating India like a “banana republic” with weak legal guidelines.
The physique urged the federal government to make sure that the proposed e-commerce guidelines weren’t diluted, regardless of the lobbying efforts of ecommerce giants.
The U.S.-India Enterprise Council, a prime U.S. foyer group, described India’s proposed new ecommerce guidelines as regarding in an inner memo this week.