로이터 통신이 전한 소식이다.
Facebook의 마크 주커버그(Mark Zuckerberg) CEO는 지난 화요일, 어플 내에서 제품을 추천함으로써 돈을 벌 수 있는 새로운 기능을 개발하여 콘텐츠 제작자들 나 인플루언서와 브랜드를 연결하는 데 도움을 줄 것이라고 말했다.
저커버그는 페이스북 소유 인스타그램의 대표인 아담 모세리(Adam Mosseri)와 라이브 스트리밍 영상을 통해 대화를 나누며 소셜 네트워크 서비스 내에 전자상거래 추진의 일환으로 ‘크리에이터 숍’을 출범시킬 것이라고 말했다.
이번 발표는 소셜 미디어 인플루언서, 언론인 등이 클럽하우스(Clubhouse), 패트론(Patreon), 서스택(Substack), 유튜브(YouTube) 등 플랫폼에서 팬들로부터 직접 돈을 벌고 있는 ‘크리에이터 경제’ 모델을 제시하려는 노력의 일환이다.
저커버그는 “페이스북은 크리에이터, 자신들이 추천하는 제품을 통해 본인의 이익을 만들 수 있도록 하는 제휴 프로그램을 구축할 것”이라고 말했다.
모세리는 “크리에이터와 브랜드를 연결하는 새로운 시장은 중간 정도의 팔로워를 가진 더 많은 사용자들이 돈을 벌 수 있도록 도울 것”이라고 말했다. 이러한 크리에이터 경제 체계에서 점점 더 우려되는 것은 소득 격차인데, 이 경우 상위 소셜 미디어 인플루언서들은 종종 큰 수익을 얻지만, 소규모 창작자들은 생계를 유지하기 위해 고군분투할 수 있다.
이러한 우려에 모세리는 “만약 우리가 중매에 도움을 줄 수 있다면, 우리는 브랜드를 위해 큰 성과를 낼 수 있는 소규모 크리에이터들에게 더 많은 비용을 투자할 것”이라고 말했다.
이번 발표는 라이브 스트리밍 쇼핑과 같은 전자 상거래 기능을 테스트 한 숏폼 플랫폼 앱인 틱톡(TikTok)을 견제하기 위한 또 다른 노력으로 여겨진다. 작년에 인스타그램은 릴스(Reels)라는 틱톡의 직접적인 경쟁 서비스를 시작했다.
페이스북은 지난달 크리에이터가 동영상에서 광고 수익을 1분만에 벌 수 있도록하고, 사람들이 좋아하는 콘텐츠 크리에이터에게 팁을 주는 형태로 제공 할 수있는 ‘Stars’ 가상 화폐를 확대 할 것이라고 밝혔다.
April 27 (Reuters) – Facebook FB.O Chief Executive Mark Zuckerberg said Tuesday the company will build new features for content creators to earn money from recommending products on the app and a marketplace to help connect brands with influencers.
While speaking with Adam Mosseri, head of Facebook-owned Instagram, during a livestreamed video, Zuckerberg also said the social network will launch “creator shops” as part of the ecommerce push.
The announcements are part of Facebook’s effort to serve the “creator economy,” in which social media influencers, journalists and others are earning money directly from their fans on platforms, including Clubhouse, Patreon, Substack and YouTube.
Facebook will build an affiliate program that will let creators earn a cut of sales from the products they recommend, Zuckerberg said.
The new marketplace to connect creators with brands will help more users with mid-sized followings earn money, Mosseri said. A growing concern in the creator economy is income disparity, where top social media personalities often garner outsized earnings, but smaller creators can struggle to make a living.
“If we can help with matchmaking, we can help drive more dollars to the smaller creators who can do amazing work for brands,” Mosseri said.
The announcements are another effort to catch up with the popular short-form video app TikTok, which has tested ecommerce features like live-streamed shopping. Last year, Instagram launched a direct competitor to TikTok, called Reels.
Facebook said last month it would let creators earn ad revenue from videos as short as one minute, and expand its ‘Stars’ virtual currency, which people can give out as a form of tipping to their favorite content creators.