마크 저커버그 페이스북 최고경영자(CEO)는 올해 초 실리콘밸리에서 큰 화제를 모았던 앱 클럽하우스와 유사한 사용자가 타인과 실시간으로 대화를 나눌 수 있는 오디오 기능을 추가 구축 중이라고 19일(현지시간) 밝혔다.
저커버그는 페이스북이 앞으로 오디오 기능에 많은 투자할 예정이라고 말했다.
“페이스북은 오디오에서도 1급 매체가 될 것이라고 생각한다. 그리고 모든 스펙트럼에 걸쳐서 만들어질 수 있는 모든 다양한 제품들이 있다”고 지난 월요일 Sidechannel Discords 서버에서 저커버그는 말했다.
이 새로운 기능은 ‘라이브 오디오 룸’이라고 불리며, 회사는 이 기능이 올 여름 페이스북 앱과 메신저의 모든 사람들이 이용할 수 있을 것으로 기대한다고 밝혔다.
회사는 페이스북 그룹 내에서 라이브 오디오 룸 기능에 대한 실험을 시작할 것이라고 덧붙였다.
그는 “이미 관심사를 중심으로 조직된 커뮤니티가 있고, 사람들이 함께 모여 이야기를 나눌 수 있는 방을 갖게 해 주는 것은 매우 유용한 일이 될 것 같다”고 전했다.
페이스북은 사용자들이 구독방식을 통해 자신의 라이브 오디오 룸에 접속한 것에 대해 다른 사람들에게 요금을 부과할 수 있도록 할 계획이라고 밝혔다.
해당 특징은 기존 서비스와 크게 다르지 않다. 페이스북은 스냅 등 소셜미디어 경쟁사의 제품과 유사할 것으로 알려졌으며 뉴욕타임스는 지난 2월 실시간 오디오룸을 대중화한 샌프란시스코 스타트업 ‘클럽하우스’와 경쟁하기 위해 제품을 개발하고 있다고 보도했다.
저커버그는 또한 사용자들이 피드에서 들을 수 있는 농담과 같은 짧은 형식의 오디오 클립인 ‘사운드바이츠(Soundbites)’라고 불리는 곧 출시될 제품을 발표했다. 페이스북은 각 사용자에 대해 재생되는 오디오 클립을 결정하는 알고리즘을 사용할 것이며, 회사는 사운드 바이츠용 오디오를 제작하는 데 사용할 수 있는 사운드 편집 도구를 만들 것이라고 알려졌다.
아울러 그는 사용자들이 앱 내에서 팟캐스트를 발견하고 공유하고 들을 수 있게 해주는 기능도 개발 중이라고 밝혔다.
저커버그는 팟캐스트 서비스를 글로벌 음원 플랫폼 스포티파이와 연동할 수 있도록 할 예정으로, 이는 SNS에서 음악이 더 쉽게 공유되고 재생될 수 있게 할 것이라고 말했다.
Facebook CEO Mark Zuckerberg on Monday announced that the company is building audio features where users can engage in real-time conversations with others, similar to the app Clubhouse, which gained a lot of buzz in Silicon Valley circles earlier this year.
Zuckerberg said Facebook plans to invest a lot in audio features and build them out over the coming years.
“We think that audio is of course also going to be a first-class medium, and there are all these different products to be built across this whole spectrum,” Zuckerberg told Casey Newton on Monday on the Sidechannel Discord server.
The new feature is called Live Audio Rooms, and the company expects it will be available to everyone on the Facebook app and Messenger this summer, the company said in a blog post.
The company will start to test Live Audio Rooms within groups on Facebook.
“You already have these communities that are organized around interests, and allowing people to come together and have rooms where they can talk, I think it’ll be a very useful thing,” he said.
Facebook said it plans to allow users to charge others for access to their Live Audio Rooms through a single purchase or a subscription as a way for creators to monetize the new feature.
The feature comes with little surprise. Facebook has been known to copy products from social media rivals such as Snap, and The New York Times in February reported that the company was working on a product to compete with Clubhouse, a fast-growing San Francisco start-up that popularized real-time audio rooms.
Zuckerberg also announced an upcoming product called Soundbites, short-form audio clips, such as jokes, that users will be able to listen to in a feed. Facebook will use an algorithm to determine which audio clips are played for each user. The company will build sound editing tools that can be used to produce audio for Soundbites.
“It basically is creating this dynamic, algorithmic feed based on your interests around different audio content that you can consume in the background but is this snackable thing,” he said.
Facebook said it plans to make an Audio Creator Fund to pay users to create content for SoundBites. The company will start to test out Soundbites over the next few months.
Zuckerberg also said Facebook is working on podcast features that will allow users to discover, share and listen to podcasts within the app.
Finally, an integration with Spotify could allow musicians to more easily share their music on the social network and would allow users to easily play music within the social network, Zuckerberg said. The integration is known internally within Facebook as Project Boombox.