Hello Dat Bike Weaver - YouTube

 

베트남 최고 전기 오토바이 회사가 되겠다는 포부를 가진 베트남 스타트업 ‘Dat Bike’는 Jungle Ventures가 이끄는 시리즈 A 이전 자금으로 260만 달러를 모금했다. 베트남 내 부품이 대부분인 베트남에서 제조된 Dat Bike는 가격이나 성능 면에서 가스 오토바이와 경쟁이 가능하다는 장점이 있다. Jungle Ventures가 모빌리티 분야에 투자한 것은 이번이 처음으로 Wavemaker Partners, Hustle Fund 및 iSeed Ventures가 참여를 함께했다.

설립자이자 최고 경영자인 Son Nguyen은 실리콘 밸리에서 소프트웨어 엔지니어로 일하면서 스크랩 부품으로 자전거를 만드는 방법을 배우기 시작했으며 2018년, 그는 베트남으로 돌아와 Dat Bike를 출시했다. 인도네시아, 말레이시아, 태국, 베트남의 가구 중 80% 이상이 이륜차를 보유하고 있으나 대부분이 가스를 연료로 하고 있다. Nguyen은 테크크런치에 많은 사람들이 전기 오토바이로 바꾸기를 원하나, 주요 장애지점은 성능이 될 것이라고 말했다.

Nguyen은 Dat Bike가 동일한 가격대에서 시중에 나와있는 대부분의 전기 오토바이보다 3배 성능(1.5~5kW)과 2배의 범위(50~100km)를 제공한다고 말했다. Weaver라는 회사의 주력 오토바이는 가스 오토바이와 경쟁하기 위해 만들어졌다. 해당 오토바이는 두 사람이 함께 앉을 수 있으며 3초 내 최대 50km까지 가속하는 5,000W 모터가 있다. Weaver는 표준 전기 콘텐츠에서 약 3시간 만에 완충이 가능하며 최대 100km까지 도달할 수 있다.

Dat Bike는 지난 12월 호치민시에 첫 매장을 열었다. Nguyen은 회사가 “지금까지 수백 대의 오토바이를 판매했으나 여전히 주문이 남아있다”고 말했다. 그는 호치민시 매장이 문을 연 후 신규 주문이 전월 대비 35% 증가했다고 덧붙였다.

 

 

베트남 정부는 아직 전기 오토바이에 대한 보조금 지원을 진행하지 않았으나 교통부는 주차장과 자전거 정류장에서 전기충전 인프라를 의무화하는 새로운 규정을 제안했다. 베트남 내 전기 이륜차를 만드는 다른 베트남 회사에는 VinFast와 PEGA가 있다.

Dat Bike의 장점 중 하나는 현지에서 조달된 부품을 사용하여 자체적으로 자전거를 개발한다는 것이다. Nguyen은 Dat Bike 공급 업체의 대부분이 국내에 있기 때문에 중국 및 기타 국가에서 조달하는 대신 베트남에서 제조의 이점은 간소화된 물류와 보다 효율적인 공급망을 포함한다고 말했다.

Nguyen은 “자전거의 수입세는 45%이고 자전거 부품의 경우 15%에서 30%에 이르는 지역이기 때문에 지역이기 때문에 지방세에 큰 이점이 있다”고 말했다. “동남아시아에서의 무역은 관세가 없다. 이는 우리가 해외 수입 이륜차에 비해 확장할 수 있는 경쟁 우위를 가지고 있음을 의미한다”고 덧붙였다.

Dat Bike는 Jungle Ventures의 투자자의 도움을 받아 향후 2~3년 동안 동남아시아에 공급망을 구축하여 확장을 진행할 계획에 있다.

Jungle Ventures의 설립 파트너인 Amit Anand는 성명을 통해 “특히 동남아시아에서 250억 달러 규모의 이륜차 산업이 전기차 및 자동화 분야에서 새로운 발전을 통해 혜택을 누릴 수 있는 성숙기에 접어들었다”고 말했다. 또한 “우리는 Dat Bike가 해당 산업을 주도하여 지역뿐만 아니라 전 세계적으로 차세대 이륜차가 어떤 모습을 하고 어떤 성능을 발휘할지에 대해 기대하며, 새로운 모습의 성공을 만들어 낼 것으로 믿는다”고 덧붙였다.

 


 

Dat Bike, a Vietnamese startup with ambitions to become the top electric motorbike company in Southeast Asia, has raised $2.6 million in pre-Series A funding led by Jungle Ventures. Made in Vietnam with mostly domestic parts, Dat Bike’s selling point is its ability to compete with gas motorbikes in terms of pricing and performance. Its new funding is the first time Jungle Ventures has invested in the mobility sector and included participation from Wavemaker Partners, Hustle Fund and iSeed Ventures.

Founder and chief executive officer Son Nguyen began learning how to build bikes from scrap parts while working as a software engineer in Silicon Valley. In 2018, he moved back to Vietnam and launched Dat Bike. More than 80% of households in Indonesia, Malaysia, Thailand and Vietnam own two-wheeled vehicles, but the majority are fueled by gas. Nguyen told TechCrunch that many people want to switch to electric motorbikes, but a major obstacle is performance.

Nguyen said that Dat Bike offers three times the performance (5 kW versus 1.5 kW) and 2 times the range (100 km versus 50 km) of most electric motorbikes in the market, at the same price point. The company’s flagship motorbike, called Weaver, was created to compete against gas motorbikes. It seats two people, which Nguyen noted is an important selling point in Southeast Asian countries, and has a 5000W motor that accelerates from 0 to 50 km per hour in three seconds. The Weaver can be fully charged at a standard electric outlet in about three hours, and reach up to 100 km on one charge (the motorbike’s next iteration will go up to 200 km on one charge).

Dat Bike’s opened its first physical store in Ho Chi Minh City last December. Nguyen said the company “has shipped a few hundred motorbikes so far and still have a backlog of orders.” He added that it saw a 35% month-over-month growth in new orders after the Ho Chi Minh City store opened.

At 39.9 million dong, or about $1,700 USD, Weaver’s pricing is also comparable to the median price of gas motorbikes. Dat Bike partners with banks and financial institutions to offer consumers twelve-month payment plans with no interest.

“These guys are competing with each other to put the emerging middle class of Vietnam on the digital financial market for the first time ever and as a result, we get a very favorable rate,” he said.

While Vietnam’s government hasn’t implemented subsidies for electric motorbikes yet, the Ministry of Transportation has proposed new regulations mandating electric infrastructure at parking lots and bike stations, which Nguyen said will increase the adoption of electric vehicles. Other Vietnamese companies making electric two-wheeled vehicles include VinFast and PEGA.

One of Dat Bike’s advantages is that its bikes are developed in house, with locally-sourced parts. Nguyen said the benefits of manufacturing in Vietnam, instead of sourcing from China and other countries, include streamlined logistics and a more efficient supply chain, since most of Dat Bike’s suppliers are also domestic.

“There are also huge tax advantages for being local, as import tax for bikes is 45% and for bike parts ranging from 15% to 30%,” said Nguyen. “Trade within Southeast Asia is tariff-free though, which means that we have a competitive advantage to expand to the region, compare to foreign imported bikes.”

Dat Bike plans to expand by building its supply chain in Southeast Asia over the next two to three years, with the help of investors like Jungle Ventures.

In a statement, Jungle Ventures founding partner Amit Anand said, “The $25 billion two-wheeler industry in Southeast Asia in particular is ripe for reaping benefits of new developments in electric vehicles and automation. We believe that Dat Bike will lead this charge and create a new benchmark not just in the region but potentially globally for what the next generation of two-wheeler electric vehicles will look and perform like.”