CNBC가 전한소식이다.
영국과 유럽의 음식 배달 관련 회사는 주가가 하락하고 있다. 이는 투자자들이 포스트 코로나의 삶을 고려하기 시작하였기 때문이다.
런던 증권거래소에서는 온라인 음식 주문 및 택배 전문회사인 테이크어웨이닷컴(Just Eat Takeway)과 온라인 소매 업체를 위한 소프트웨어 제작회사인 오카도(Ocado)는 각 1.1%와 1.7% 하락한 손실을 기록했다. 그리고 독일에서는 딜리버리 히어로(Delivery Hero)가 0.9% 하락했으며 헬로프레시(HelloFresh)는 3.4% 하락을 기록했다.
일일 주가변동은 크지 않지만 유럽 내 경제가 회복하기 시작하면서 지난 몇 주 동안 해당 부문의 주식이 점차 하락하고 있다. Just Eat Takeway의 주식은 10월 최고점 이후 약 30% 정도가 하락했으며, Delivery Hero는 1월 최고점 이후 약 17% 하락했다.
AJ Bell의 재무분석가인 Danni Hewson은 “부활절은 많은 사람들에게 코로나 이전의 오래된 평범하고 소소한 즐거움을 제공했고 오래된 욕구를 되살렸다”고 평가했다.
이어 Hewson은 “Wagamama의 레스토랑 그룹이나 펍 체인 웨더스푼(Wetherspoons)과 같은 사업체가 외식과 술자리의 증가로 떠오를 것이라는 전망이 힘을 얻고 있다”고 말했다. “반대로 오카도, 헬로프레시와 같은 코로나19의 수혜자들의 주가는 폭락하는 것이 보인다”고 이야기했다.
영국의 펍과 레스토랑은 4월 12일에 다시 오픈할 예정이지만 아직까지는 야외에서만 가능하다. 그러나 다른 유럽 지역은 예방 접종 프로그램이 지연되고, 코로나 바이러스로 인한 3차 유행이 시작될 위협에 따라 새로운 폐쇄 조치를 시행하고 있다.
Hewson은 “음식 배달 플랫폼이 장기적으로 시장을 이끌지 못할 것이라고 믿고 있으며, 집에서 먹고 마실 수 있다는 초기의 참신함은 곧 사라질 수 있다고 덧붙였다. 그리고 수요가 줄어들게 되면 예약하는 것이 쉬운 일이 아닐 수도 있다”고 평가했다.
“오늘날 우리가 보고 있는 것은 음식 배달 앱과 같은 부문이 작년처럼 거대한 성장이 지속할 수 없다는 것을 깨닫고 있는 시장이다. 수요는 여전히 존재하겠지만 하락세나 정체는 불가피하다.”고 덧붙였다.
하그리브스 랜스다운(Hargreaves Lansdown)의 Susannah Streeter 선임 투자 분석가는 월요일 영국 정부가 경제를 다시 개방하는 방향으로 나아가고 있다고 발표한 것이 일부 온라인 식품 배달 회사의 주가가 새롭게 하락하는 원인이 될 수 있다고 말했다.
그녀는 테이크아웃 식품에 대한 일정 수요는 지속될 것이라고 입을 모았지만, 규제가 완화되면서는 수요가 필연적으로 감소할 수밖에 없다고 보고 있다. 감염자 숫자가 감소함에 따라 고객들도 ‘옛 습관으로 돌아가’ 직접 마트에서 다시 쇼핑을 시작할 것이라고 말했다.
“그러나 일부 고객들은 코로나 19 대유행 기간동안 온라인 주문의 편리함과 효율성에 대한 첫 맛을 보았을 것이고, 계산대에서 줄을 서서 결제하는 것에 대한 불편함을 느끼며 계속해서 온라인 결제를 진행할 것이다”라고 그녀는 말했다.
LONDON – Europe’s food delivery firms are seeing their share prices fall as investors start to consider life after the coronavirus pandemic.
Just Eat Takeaway and Ocado were among the biggest losers on the London Stock Exchange Tuesday, down 1.1% and 1.7% respectively by lunchtime. Meanwhile, in Germany, Delivery Hero sank 0.9% and HelloFresh was trading 3.4% lower on the Frankfurt Borse.
The daily moves aren’t massive, but shares in the sector have been falling gradually over the last few weeks as economies start to open back up. Shares in Just Eat Takeaway have fallen by around a third since their October high and Delivery Hero has fallen by around 17% since its peak in January.
“Easter provided a tiny taste of the old normal for many people and reawakened old appetites,” Danni Hewson, a financial analyst at AJ Bell, told CNBC.
“The prospect of dining and drinking out is giving a boost to businesses like Wagamama owner the Restaurant Group and pub chain Wetherspoons,” said Hewson. “By contrast lockdown winners like Ocado to Hello Fresh are seeing shares tumble.”
Britain’s pubs and restaurants are set to open once again on April 12, albeit outdoors only. Other parts of Europe have implemented new lockdowns, however, as their vaccination programs lag and a third wave of the coronavirus threatens to take hold.
Hewson believes that the long-term impact on food delivery platforms probably won’t be catastrophic, adding that the initial novelty of being able to eat and drink away from home may soon fade. And it might not be that easy to get a reservation either.
“There will be a limit to how many of us can get our hands on a coveted al-fresco table,” she said. “There will still be many customers who prefer to wait for those much-discussed vaccine passports before venturing out.”
“What we are seeing today is markets waking up to the knowledge that last year’s huge growth for these sectors can’t be sustained. Demand will still be there but a cooling off is inevitable,” she added.
Susannah Streeter, a senior investment and markets analyst at Hargreaves Lansdown, said the U.K. government’s announcement Monday that it was on track to re-open the economy fully may be contributing to the fresh declines in some online food delivery firm’s share prices.
She agreed that the “insatiable demand” for takeout food isn’t likely to fully unravel, but believes, “there is inevitably going to be some drop in demand” among some customers as restrictions ease.
As infection numbers fall, many shoppers will also “return to old habits” and start shopping at physical supermarkets again, said Streeter.
“However, other customers will have had the first taste of the ease and efficiency of online ordering during the pandemic, and are likely to keep filling digital baskets, particularly as the novelty of queuing at checkouts once again wears off,” she said.