중국의 미디어 매체 PANDAILY가 전한 소식이다.
전 세계적으로 음성 기반 SNS의 르네상스를 불러온 클럽하우스(Clubhouse)가 2월 8일 중국 본토 내 사용이 금지된 이후, 2개의 모방 앱이 개발되어 현재 중국 시장 내에서 경쟁단계에 진입했다.
2월 11일, 라이브 비디오 방송 어플리케이션 Inke는 클럽 하우스와 유사한 주요 구성 요소를 갖춘 Duihuaba를 출시했다. Inke의 회장인 Yousheong Feng은 “연구 개발단계부터 설계 및 테스트에 이르기까지 전체 출시단계에 6일 밖에 걸리지 않았다”고 이야기했다.
Duihuaba의 프로젝트 리더인 Yuhang Jiang의 말에 의하면 2월 20일에 해당 앱은 4,000명 이상의 등록자와 1,000명 이상의 사용 유저를 보유하고 있으며 평균 사용시간은 3시간 정도라고 한다.
Tesla와 SpaceX의 창립자인 Elon Musk와 Robinhood CEO Vlad Tenec이 Gamestop 사태에 대하여 이야기한 것에서 화제를 모았던 클럽하우스와 유사하게 Duihuaba는 핵심 오피니언 리더(Key Opinion Leader) 간의 대화를 사업모델로 삼고 있다.
해당 어플사의 회장인 Feng에 따르면 Duihuaba는 단순한 엔터테이먼트 플랫폼 이상의 지식 공유와 KOL간의 아이디어 교환을 비즈니스 모델로 삼는다고 한다.
또 다른 유사 어플리케이션인 Capital Coffee는 중국 기술 뉴스 미디어 36Kr에서 개발했다. 해당 플랫폼의 사용자는 휴대번호를 사용하여 친구를 플랫폼에 초대할 수 있다. 또한 새로 등록한 사용자는 이름, 휴대번호, 직업을 포함한 정보를 작성하면 Capital Coffee 팀은 정기적으로 신규 사용자의 세부 정보를 검토한 다음 일정 자격을 갖춘 개인에게만 초대 문자 메시지를 보내는 초기 모델을 구축했다.
현재 어플리케이션의 전체 사용자 수와 채팅방은 상대적으로 적으나 해당 앱은 현재 Kr이 사용자 및 콘텐츠 기반을 확고하게 구축했다는 점에서 강점이 있다.
Following the Feb. 8 ban of the invite-only social media app Clubhouse, which helped to spark a renaissance of audio chatroom communication in China, two copycat products have already been fully developed and launched in a race to replace the app within the domestic market.
On Feb. 11, a team from live video broadcasting app Inke launched Duihuaba on the lunar new year’s eve, which features key components resembling those of Clubhouse. “The entire product, from research and development, to design and testing, only took the team six days,” claimed Yousheng Feng, the chairman of Inke.
According to Yuhang Jiang, the project leader of Duihuaba, the app has more than 4,000 registered users and 1,000 active users as of Feb. 20, with the average usage time close to three hours.
In contrast with Clubhouse, which went viral in China in the wake of a GameStop discussion saga jointly held by Tesla and SpaceX founder Elon Musk and Robinhood Chief Executive Vlad Tenec, Duihuaba kickstarted its operations by inviting the participation key opinion leaders (KOLs) from a range of realms and industries.
According to Feng, Duihuaba represents more than just an entertainment platform – at the core of its business is knowledge sharing and the exchange of ideas among KOLs.
Another similar app, Capital Coffee, has been developed by Chinese technology news outlet 36Kr. Users of this emerging platform can invite friends to join the platform using mobile phone numbers.
In addition, newly registered users can fill in information registration forms, which include names, cell numbers, and occupations. The Capital Coffee team regularly reviews the details of new users, then sends an invitation text message to qualifying individuals.
Presently, the app’s overall number of users and chatrooms are relatively small, but the app has now firmly established a user and content foundation upon which 36Kr can seek to build.