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배터리 화재, 무선 업데이트 문제 및 의도하지 않은 가속에 대한 소비자 불만은 정부 기관과의 회의를 촉진했다. (출처 : Tesla)

 

미국 전기자동차가 중국 내 자동차 시장에서 급팽창하고 있는 가운데 중국 규제당국이 테슬라 대표를 불러 차량 품질과 안전 문제를 놓고 질책을 진행했다.

배터리 화재, 공중파 업데이트 문제, 의도하지 않은 가속화에 대한 소비자 불만이 시장규제국(SAMR)을 포함한 중국 5개 정부기관과 회의를 촉진했다고 월요일 규제당국은 웹사이트에 발표했다.

규제당국은 테슬라가 중국의 법과 규정을 “엄정하게 준수”할 것을 상기시켰다. 그들은 또한 이 미국 자동차 회사에 내부 관리를 강화하고, 제품이 안전하며, 소비자의 권익을 보호할 것을 요청했다.

이러한 중국 규제당국의 질책에 테슬라는 성명을 통해 정부 부처의 지침을 수용했으며 소비자들의 불만을 철저히 조사하고 검사를 강화할 것이라고 밝혔다.

테슬라는 공식 웨이보(중국 내 최대 포털사이트) 계정을 통해 성명을 통해 “우리는 중국의 법과 규정을 엄격히 준수하고 소비자 권리를 항상 존중할 것”이라고 밝혔다.

이러한 소환은 테슬라가 지난주 중국에서 수입된 모델S와 모델X 차량 3만6000대를 멀티미디어 메모리 카드 문제로 리콜한 일이 배경이 되었을 것으로 보인다. 동사는 지난 10월에도 같은 모델의 수입차 4만8000대를 중국에서 리콜했다. 또한 테슬라는 지난 월요일 장시성 난창에서 모델 3의 충전사고를 중국 국영 그리드에 책임을 떠넘긴 것이라며 해당 사건에 대해서도 사과했다.

중국여객자동차협회(CPCA)가 발표한 수치에 따르면 2021년 1월 테슬라는 중국에서 모델3 차량을 1만5484대 판매해 지난 달(2만3804대)보다 크게 줄었다. CPCA는 “전반적으로 지난 1월 중국 전기차 판매량은 월평균 24% 감소했지만 1년 전보다 281.4% 증가한 15만8000대를 기록했다”고 밝혔다.

중국 정부는 2025년까지 판매된 자동차의 30%가 스마트 커넥티비티를 갖기를 희망하며 세제지원, 번호판법, 등록급여, 충전인프라 투자 등 EV 분야에 광범위한 정책 지원을 해왔다.

한편, 나스닥 상장사인 테슬라가 15억 달러어치의 비트코인을 사들였다는 회사 측의 발표에 이어 월요일 1.7% 상승했다. 이는 감독당국의 경고는 투자자들의 낙관론에 거의 영향을 주지 않은 것으로 볼 수 있다. 테슬라는 조만간 차량용 비트코인 결제수신에 착수할 예정이어서 주요 자동차 업체로는 처음으로 암호화폐를 인수하게 됐다.

 


 

Chinese regulators have summoned representatives from Tesla for talks over quality and safety issues of its vehicles, amid the US electric carmaker’s rapid expansion in the world’s largest car market.

Consumer complaints about battery fires, problems with over-the-air updates, and unintended acceleration promoted the meeting with five Chinese government agencies, including the State Administration for Market Regulation (SAMR), the regulator said in a statement on its website on Monday.

The officials reminded Tesla to “strictly comply” with Chinese laws and regulations. They also asked the US carmaker to strengthen its internal management, ensure that its products are safe, and protect consumer rights and interests.

In a statement, Tesla said it has accepted the guidance of the government departments and will thoroughly investigate consumers’ complaints and step up inspections.

“We will strictly abide by Chinese laws and regulations and always respect consumer rights,” Tesla said in a statement on its official Weibo account.

Tesla last week recalled 36,000 imported Model S and Model X vehicles in China due to issues with the vehicles’ multimedia memory cards. In October, the firm also recalled 48,000 imported cars of the same models in China because of faulty suspension systems.

The carmaker also apologized last Monday for asserting blame on China’s State Grid following a charging incident with one of its Model 3 in Nanchang, Jiangxi province.

In January 2021, Tesla sold 15,484 Model 3 vehicles in China, a notable drop from 23,804 units sold in December, according to figures released by the China Passenger Car Association (CPCA).

Overall, sales of electric cars in China jumped 281.4% to 158,000 in January from a year ago, although they dropped 24% month over month, CPCA said.

The Chinese government hopes that 30% of cars sold by 2025 will have smart connectivity and has been providing extensive policy support to the EV sector, including tax subsidies, license plate laws, registration benefits and charging infrastructure investments.

The warning from regulators have done little to dent investors’ optimism — Nasdaq-listed Tesla rose 1.7% on Monday, following a disclosure from the company that it had bought $1.5 billion worth of Bitcoin.

The company will soon start accepting payments in Bitcoin for vehicles, making it the first major automaker to accept cryptocurrency.