CNBC가 전한 소식이다.

CNBC Key Point

  • 애플이 조지아 주 기아차 공장에서 애플 브랜드 자율 전기자동차를 제조하기 위해 현대·기아차와 계약이 임박했다고 전해진다.
  • 현대·기아차 전략에 대해 잘 알고 있는 한 소식통에 따르면 “정 회장은 모빌리티는 회사의 미래라고 분명히 밝혔다”고 전해진다. 애플카는 완전한 자율주행차를 내놓을 것으로 예상되기에 더욱 관심을 끌고있다.
  • 현대와의 제휴에 대한 애플의 관심을 잘 알고있는 관계자들은 애플이 애플카에 들어가는 소프트웨어나 하드웨어를 제어할 수 있다는 뜻을 내비쳤다고 전했다.

애플이 개발중인 ‘애플카’는 2024년 생산에 들어갈 예정이지만,애플과 현대·기아 간의 업무방식에 익숙한 관계자들은 최종 출시가 미뤄질 수 있다고 말하고 있다. 또한 CNBC에 두 회사 간의 합의가 완전히 이루어지지 않았다고 조심스럽게 말했다. 애플이 최종적으로는 현대가 아닌 다른 자동차 업체와 협력할 수 있다는 점까지 강조했다.

하지만 애플과 현대·기아차의 계약 소식이 전해진 후 애플의 주가는 2% 이상 올랐고, 애플과 현대·기아의 대변인은 CNBC에서의 인터뷰를 거절했다.

‘애플은 왜 현대·기아차를 선택하는지, 마찬가지로 현대·기아차는 왜 애플과 거래를 진행하는지?’에 대해 전문가들은 상호 간 이점이 크다고 말하고 있다.

애플의 경우는 자동차 시장에 진입하게 될 경우 10조 달러 규모의 글로벌 자동차 및 모빌리티 시장의 선두주자가 될 가능성이 높다고 점쳐진다. 모건 스탠리의 분석가인 케이트 허버티는 1월 발표에서 “스마트폰은 연간 5천억 달러 규모를 가지고 있다. 애플은 이 시장의 약 3분의 1을 차지하고 있다. 그러나 모빌리티는 10조 달러의 시장을 형성한다. 따라서 애플은 모빌리티로 아이폰 사업 규모까지 키우는 데 시장의 1%만 차지하면 된다”라고 밝혔다.

현대와의 협력에 대한 애플의 관심에 정통한 소식통에 따르면 현대차는 북미에 ‘애플 자동차’를 판매하고 싶어하며, 이 자동차로 들어갈 소프트웨어와 하드웨어를 애플이 제어할 수 있도록 허용할 것이라고 한다. 즉, 애플 소프트웨어를 탑재한 기아차가 아닌 ‘애플카’가 탄생하는 것이다.

현대·기아차의 경우에는 지난해 10월 정의선 신임 회장이 애플과의 협력을 주도하고 있다. 소식통에 따르면 “정 회장은 모빌리티는 회사의 미래라고 분명히 밝혔다”고 전해진다. 애플카는 완전한 자율주행차를 내놓을 것으로 예상되기에 더욱 관심을 끌고있다.

현대·기아차의 리더들은 애플과 협력함으로써 자체 자율 주행 및 전기차 계획 개발을 가속화할 것이라 예상하고 있다. 현대는 현재 Aptiv와 로봇축 등 자율주행차 기술을 합작 투자하여 개발하고 있다.

현대가 애플과 계약을 맺으면 조지아주 애틀랜타에서 약 90분 거리에 있는 기아 공장에 가용 용량이 있으므로 생산 확장 및 현대·기아차의 공급망 활용이 비교적 빠르게 수행될 수 있을 것으로 전해진다.

차량은 2010 년 2 월 26 일 금요일 미국 조지 아주 웨스트 포인트에서 그랜드 오픈하는 동안 미국 최초의 기아 자동차 제조 시설 외부에 있습니다.
데이브 마틴 | 블룸버그 | 게티 이미지

최초의 애플카가 어떻게 생겼을지는 아직 명확하지 않지만 전문가들은 몇 가지 주목할만한 기능이 있을 것이라 추측하고 있다.

현재 계획에 대해 알고있는 소식통은 “최초의 애플카는 운전석이 존재하지 않도록 설계될 것”이라고 전하며 “운전자 없이 작동하도록 설계되고 마지막 마일에 초점을 맞춘 자율 전기자동차가 될 것이다”라고 덧붙였다. 이는 애플카가 적어도 처음에는 패키지 음식 배달사업과 로봇축을 통합한 회사에 초점을 맞출 수 있다는 것을 의미한다고 볼 수 있다.

이러한 움직임은 자율주행 차량을 출시하는 Tesla와 직접 경쟁하게 될 것으로 보여진다. 테슬라의 CEO 엘론머스크는 최근 투자자들에게 테슬라를 자율 주행 로봇축으로 바꾸는 것이 회사의 가치에 합당한 처사로 보여진다고 말했다. 2018년 애플은 테슬라의 엔지니어링 담당 수석 부사장인 Doug Field를 애플로 불러들여 자율주행 자동차 작업을 진행했다. 애플은 또한 테슬라의 엔지니어링 부사장이었던   Michael Schwekutsch를 포함하여 수많은 전 Tesla 직원을 고용했다.

한편, 앨론 머스크는 한때 자신의 전기차 회사 인수에 대해 애플과 논의를 하려했지만 애플의 CEO 팀 쿡이 그의 만남 초대를 거절했다고 말했다.

  


  

CNBC Key Point

  • Apple is close to finalizing a deal with Hyundai-Kia to manufacture an Apple-branded autonomous electric vehicle at the Kia assembly plant in West Point, Georgia, sources tell CNBC.
  • According to one source familiar with Hyundai-Kia strategy, “Chung has made it clear, mobility is the future of the company.”  That’s important because the Apple Car will be fully autonomous. 
  • Sources familiar with Apple’s interest in working with Hyundai say the tech giant wants to build the “Apple Car” in North America with an established automaker willing to allow Apple to control the software and hardware that will go into the vehicle.    

After years of speculation that it will eventually get into the auto business with its own vehicle, Apple is close to finalizing a deal with Hyundai-Kia to manufacture an Apple-branded autonomous electric vehicle at the Kia assembly plant in West Point, Georgia according to multiple sources who briefed CNBC on the plan.  

The so-called “Apple Car,” which is being developed by a team at Apple, is tentatively scheduled to go into production in 2024, though people familiar with the talks between Apple and Hyundai-Kia say the eventual rollout could be pushed back.  

Sources tell CNBC no agreement has yet been reached between the two companies. In addition, they stress that Apple may ultimately decide to partner with another automaker separately or in addition to working with Hyundai.  

One source familiar with Apple’s strategy on developing a car tells CNBC, “I doubt Hyundai is the only automaker they could strike a deal with, there could be somebody else.”

Apple shares rose more than 2% after hours on the news.

Spokespersons for both Apple and Hyundai-Kia declined to comment when reached by CNBC.

If an agreement is finalized, why would Apple choose Hyundai-Kia? Just as importantly, why would the Korean automaker strike a deal with Apple?

Those familiar with the discussions say each company sees a unique benefit in working with the other to develop an Apple car.

For Apple, the decision to build a car opens the potential to tap a global auto and mobility market valued at $10 trillion. Morgan Stanley analyst Katie Huberty explained the profit potential for Apple in a research note she issued in January. 

“Smartphones are a $500bn annual TAM. Apple has about one-third of this market. The mobility market is $10 trillion. So Apple would only need a 2% share of this market to be the size of their iPhone business,” Huberty wrote. 

Sources familiar with Apple’s interest in working with Hyundai say the tech giant wants to build the “Apple Car” in North America with an established automaker willing to allow Apple to control the software and hardware that will go into the vehicle.    

In other words, this will be an “Apple Car,” not a Kia model featuring Apple software.   

For Hyundai-Kia, working with Apple is being driven by the company’s new chairman, Euisun Chung, who took control of the Korean automaker last October.  According to one source familiar with Hyundai-Kia strategy, “Chung has made it clear, mobility is the future of the company.”  That’s important because the Apple Car will be fully autonomous. 

By working with Apple, leaders of Hyundai-Kia believe they will accelerate development of their own autonomous and electric and vehicle plans.  Hyundai is currently partnered with Aptiv in a joint-venture developing autonomous vehicle technology, including robotaxis. 

There is no indication that joint venture would change if Hyundai reaches an agreement with Apple.  In addition, the Kia plant about 90 minutes southwest of Atlanta, Georgia, has available capacity, so scaling production and tapping the Hyundai-Kia supply chain can be done relatively quickly.

While it is still unclear exactly what the first Apple Car will look like, those familiar with the plans say there are a couple of notable features. 

“The first Apple Cars will not be designed to have a driver,” said one source with knowledge of the current plan. “These will be autonomous, electric vehicles designed to operate without a driver and focused on the last mile.”  That could mean Apple cars, at least initially, could focus on package food delivery operations and firms incorporating robotaxis.

The move could bring the tech giant into direct competition with Tesla, which is rolling out self-driving features for its vehicles. Tesla CEO Elon Musk recently told investors that turning Teslas into self-driving robotaxis could help justify the company’s valuation, as the cars would be in use for more hours per day, allowing Tesla to earn higher revenues per car. In 2018, Apple lured Doug Field, then Tesla’s senior VP of engineering, back to Apple where he had previously worked, presumably to work on self-driving cars. Apple has also hired myriad other former Tesla employees, including Michael Schwekutsch, now Senior Director of Engineering for the Special Projects Group at Apple and formerly Tesla Vice President of Engineering.

Musk said that he once attempted to start talks with Apple about acquiring his electric car company, but Apple CEO Tim Cook rejected his invitation to meet.