CNBC가 전한 소식이다.
월스트리트의 애널리스트들의 대부분이 에어비앤비 사업이 크게 성장할 것으로 예상하고 있긴 하나, 지난 달 창업 당시 주가가 두 배 이상 늘어난 만큼 더 이상 주가가 오를 여지는 별로 없다고 보고 있다.
팩트셋(FactSet)과 CNBC에 발송된 보고서에 의하면, 20명 이상의 애널리스트가 홈쉐어링 사이트 취재를 시작했는데, 그들 중 3분의 2가 홈쉐어링 관련 주식을 보유하는 것을 제안했으며 에어비엔비의 주가를 예측한 18명의 애널리스트 중 5명은 해당 주식의 하락을 예상했다.
에어비앤비는 지난달 기업공개(IPO)에서 68달러에 주식을 팔았지만 이후 12월 10일 거래 첫날 주가가 113% 급등한 144.71달러로 마감했다. The pop의 평가액은 865억달러로, 희석화 후의 주식 가치는 1,000억 달러 이상으로 평가했다. 주식은 IPO 이후 3주 동안 거의 보합세였으나 월요일에는 5.2% 하락한 139.15달러를 기록했다.
모건스탠리의 애널리스트들은 에어비앤비가 숙박 시설 시장의 선두주자라고 보고 있음에도 불구하고 해당 사를 보류등급과 140달러의 목표 가격으로 커버리지를 시작했다. 모건스탠리는 주가가 2022년 예상 매출의 약 16배로 예측될 때 투자자들이 “더 나은 진입지점”을 기다릴 수 있다고 말했다.
애널리스트들은 “우리는 에어비앤비 업계와 비즈니스 모델에 대해서는 낙관적이지만 현재 평가는 타당하다고 생각한다”고 말했다.
마찬가지로, Wedbush는, 보류 권고와 151달러의 가격 목표로 커버리지를 시작해, 회사를 「매력적인 세그먼트의 주요 플레이어」라고 불렀다. 애널리스트들은 에어비앤비가 더 이상의 가치를 가지고 있다는 것을 정당화하려면 인접 시장에 새롭게 진입하거나 상당한 성장으로 주가의 프리미엄 평가를 따라잡을 때까지 기다릴 필요가 있다고 지적했다.
에어비앤비에 가장 비관적인 보고서는 Deutsche Bank와 Stifel에서 나왔는데 두 기업은 Airbnb의 주가를 130달러로 예측했다. Stifel은 주가 전망은 자본비용과 성장률을 고려한 현금흐름 할인모형을 기반으로 한다고 말했다.
올해 시작될 7차례에 걸친 매수세 중 최고가 목표는 니담(Needham)에서 나왔으며 향후 12개월 동안 에어비앤비의 주가가 200달러에 달할 것으로 예상하고 있다. 니담 애널리스트들은 대체 숙박시장이 현재보다 5~10배로 커질 수 있다고 예측하고 있다.
니담은 코로나 바이러스의 대유행으로 지난해 많은 소비자가 계획을 취소했기 때문에 에어비앤비도 2021년에 억압된 여행 수요의 혜택을 받을 가능성이 높으며, 회사의 비즈니스 모델은 구글의 트래픽에 의존하지 않기 때문에 특히 매력적이라고 덧붙였다. (에어비앤비의 사업설명서에 따르면 2020년 1분기에 게스트의 91%는 직접 또는 구글 외의 채널을 통해 사이트를 방문했다고 한다.)
니담은 에어비엔비의 주가는 2022년의 매출의 22배에 달하는 배수를 기반으로 예측된다고 전했다.
니담은 “에어비엔비의 주요 상승 동인은 미국의 주가 상승과 코로나 19가 예상보다 빠른 종식이 될 것이라는 점”이라고 분석했다. 다만 이와 함께, “코로나 19의 변이가 진행되어 다년간 진행되어 트래픽의 성장이 둔화되는 것이 가장 염려되는 부분이고, 이 동안 구글은 고객 확보에 적극적으로 투자할 것이다”라고 전했다.
Wall Street analysts see plenty of growth ahead for Airbnb’s business, but they don’t see much room for the stock to run after it more than doubled in its debut last month.
More than 20 analysts initiated coverage of the home-sharing site to start the year, according to FactSet and reports sent to CNBC. Two-thirds suggest holding the stock, and five of the 18 analysts who have price targets expect the shares to drop.
Airbnb sold shares at $68 in its IPO last month before seeing the stock surge 113% in its first day of trading on Dec. 10, to close at $144.71. The pop valued the company at $86.5 billion, and over $100 billion based on a fully diluted share count. The stock has been about flat in the three weeks since its IPO, before falling 5.2% on Monday to $139.15.
Analysts at Morgan Stanley initiated coverage with the equivalent of a hold rating and a $140 price target, even though the firm views Airbnb as a leader in the accommodations market. Morgan Stanley said that at about 16 times estimated revenue for 2022, investors can await a “better entry point.”
“While we are bullish on Airbnb’s industry and business model, we see current valuation as being fair,” the analysts wrote.
Similarly, Wedbush started coverage with a hold recommendation and a $151 price target, calling the company a “dominant player in an attractive segment.” To justify anything higher, Airbnb would need to move into adjacent markets or wait until “the considerable growth is able to catch up with the premium valuation afforded the stock from day one,” Wedbush analysts wrote.
The most bearish reports were from Deutsche Bank and Stifel, which both placed $130 targets on Airbnb’s stock. Stifel said its price estimate was based on a discounted cash flow analysis that accounted for cost of capital and growth rate.
Among the seven buy ratings to start the year, the highest price target came from Needham, which expects the shares to hit $200 in the next 12 months. Needham analysts predict that the alternative accommodation market could expand by five or 10 times from where it is today.
Airbnb is also likely to benefit from “pent-up travel demand” in 2021 after the coronavirus pandemic forced so many consumers to cancel their plans last year, the firm said, adding that the company’s business model is particularly appealing because it doesn’t rely on Google for traffic. Airbnb said in its prospectus that 91% of its guests in the first three quarters of 2020 came to the site either directly or through unpaid channels.
Needham says its price target is based on a multiple of 22 times revenue in 2022.
“Key upside drivers would be accelerating share gains in the U.S. and Covid abating sooner than expected in ’21, in our view,” they wrote. “Our primary downside concerns are Covid turning into an incremental multi-year headwind and/or stagnating traffic growth that would cause the company to invest more aggressively in customer acquisition, presumably through Google.”