중국 스마트폰 제조사 화웨이(Huawei)가 지난 2분기에 애플을 제치고 세계 스마트폰 시장 점유율 2위에 올랐다.
화웨이는 2분기 동안에 스마트폰 5천420만 대를 판매하며 전년 동기 대비 40.9%의 성장률을 보였던 반면, 애플은 같은 기간 0.7% 소폭 상승했다. 이는 월스트리트의 예상 수치에 훨씬 못 미치는 결과였다.
인터내셔널 데이터 코퍼레이션(International Data Corporation) 조사에 따르면 화웨이와 애플의 시장 점유율은 각각 15.8%와 12.1%로, 화웨이가 3.8%p 앞섰다고 전했다.
화웨이는 최근 자사 주력 스마트폰 P20 Pro에 카메라 3대를 설치하는 등 최고급 기능을 대거 추가했다. IHS마킷(IHS Markit) 스마트폰 분석가인 제릿 쉬먼은 “화웨이가 유럽 및 아시아 지역에서 브랜드 인지도를 향상하고 있으며 삼성에 도전장을 내밀 수도 있을 것으로 보인다”라고 말했다.
시장조사업체인 캐널라이스(Canalys)는 화웨이의 2분기 성장에는 P20 Pro의 높은 판매 실적과 2018 MWC 수상들이 주요했던 것으로 분석했다. 캐널라이스는 화웨이가 중국 외 전 세계에서 약 4백만 대 이상의 스마트폰을 출시했는데 이는 전년 동기 대비 150% 증가한 수치라고 전했다.
캐널라이스의 상하이 소속 분석가 모 지아(Mo Jia)는 “화웨이가 올해 초 미국 통신 업체와 제휴를 맺는 데 실패한 후, 수익과 판매 물량을 극대화하는데 초점을 맞추고 있다”라고 전했다.
한편, 화웨이는 올해 초 미국 이동통신사 에이티앤티(AT&T)와 파트너십을 맺고 자사 스마트폰 판매를 시도했지만 미국 의회가 국각 안보를 이유로 거센 반대가 이어져 거래를 철회한 바 있다.
미국 정보국에서는 국민들에게 화훼이 제품이나 서비스를 사용하지 말 것을 당부했고, 사이버 보안 위험에 노출될 수 있음을 시사했다. 이에 화웨이 측은 “적어도 다른 기술 업체보다 사이버 보안 위험에서는 안전할 것” 이라며 반박했다.
여전히 선두를 달리는 삼성
인터내셔널 데이터 코퍼레이션에 따르면, 삼성전자는 2분기에 스마트폰 7천 80만 대를 출시했고 20.9% 점유율을 기록하며 1위 자리를 유지하고 있다고 밝혔다. 다만 지난해 대비 10.4% 감소한 이유를 들며 향후 자리 유지에 어려움이 있을 것이라는 전망을 내놓았다. 또, 2010년 2분기 이후 세계 스마트폰 시장에서 애플이 2위권 내 진입하지 못한 것은 이번이 처음이라고 지적했다.
인터내셔널 데이터 코퍼레이션의 보고서에 따르면, 2분기 세계 스마트폰 출시량은 총 3억 4460만 대로, 전년 동기 대비 1.8% 감소했다고 전했다.
Apple reported strong results for its fiscal third quarter on Tuesday but the iPhone-maker lost its position as the world’s number-two smartphone vendor, according to multiple analyses.
Research firms International Data Corporation (IDC), Counterpoint Research, IHS Markit and Canalys all reported that Chinese smartphone maker Huawei leapfrogged Apple to second place, based on the number of devices both firms shipped in the quarter that ended on June 30.
According to preliminary IDC data, Huawei shipped about 54.2 million handsets for the quarter, registering a 40.9 percent on-year growth. Meanwhile, Apple shipped about 41.3 million units for 0.7 percent growth against the comparable year-ago period.
The iPhone-maker missed Wall Street’s estimate of 41.79 million devices for the quarter.
Those numbers put Huawei with 15.8 percent share of the market and Apple with 12.1 percent, according to IDC.
Analysts said that Huawei was adding more top-end features into its flagship smartphones. For example, the company added three cameras on its P20 Pro device. As a result, Huawei is getting “increasing brand recognition in Europe and Asia” that is allowing the company to challenge the likes of Samsung in many price tiers, according to Gerrit Schneemann, senior research analyst for smartphones at IHS Markit.
Research firm Canalys also attributed Huawei’s performance for the quarter to strong sales of the P20, as well as the success of its Honor brand. The company said Huawei shipped close to 4 million Honor-branded smartphones outside of China for the quarter, representing a 150 percent increase from the same period last year.
“Despite its failure to strike a U.S. carrier partnership earlier this year, (Huawei) has turned around quickly, moving away from its drive for profitability and focusing instead on finding volume growth at the low end,” said Mo Jia, a Shanghai-based analyst at Canalys. “Honor, which has long been a major brand in China but relatively small overseas, has taken a pivotal role in this strategy.”
The smartphone maker, which also makes telecommunication network equipment, has been trying to enter the U.S. market, first through a partnership with AT&T that was ultimately called off. A top Huawei executive raged against American carriers, accusing them of depriving customers of choice. Reports said U.S. lawmakers urged AT&T to pull out of the deal.
Earlier this year, top U.S. intelligence officials said they would not advise Americans to use products or services from Huawei, implying that it may have ties to the Chinese government that posed cybersecurity risks to the United States. The company responded by saying it posed no greater cybersecurity risk than any other tech vendor. More recently, the company said it does not see itself becoming the target of U.S. sanctions and will keep buying U.S. chips this year.
Samsung still in the lead
Samsung remained the market leader with 20.9 percent market share after shipping out 71.5 million devices for the quarter, according to IDC data. That said, the South Korean tech giant saw a 10.4 percent annual decline in its smartphone shipments and will likely face difficulties in its mobile business in the coming quarters.
IDC noted that it was the first time Apple had not been the number-one or number-two smartphone company in terms of market share since the second quarter of 2010.
“It is worth noting that Apple moved into the top position each of the last two holiday quarters following its product refresh, so it’s likely we’ll see continued movement among the top ranked companies in 2018 and beyond,” said Ryan Reith, program vice president at IDC’s Worldwide Mobile Device Trackers.
Overall, the smartphone market saw a 1.8 percent annual decline for the June quarter, according to IDC figures.
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