마이크로소프트(Microsoft)가 보급형 스트리밍 엑스박스(XBOX) 콘솔 ‘스칼렛 클라우드(Scarlett Cloud)’를 제작 중인 것으로 알려졌다.
지난 6월 열렸던 E3 2018 게임 쇼에서 마이크로소프트는 두 종류의 엑스박스를 소개했다.
하나는 현재 엑스박스와 비슷한 구성인 위치 기반의 게임 콘솔 ‘스칼렛’이고, 다른 하나는 아쥬어(Azure) 클라우드를 기반으로 한 저출력 콘솔이다.
스칼렛으로 소개된 콘솔은 2020년 출시를 앞두고 있으며, 기존의 콘솔과 다르게 낮은 사양으로 출시돼 가격 면에서 부담이 적다고 업체 측은 설명했다.
새로 선보이는 엑스박스는 기본적으로 클라우드를 통해 스트리밍 되는 방식이지만, 게임 간 지연을 막기 위해 부분적으로 처리 가능한 기능을 탑재했고, 게임 중 일부는 콘솔 자체에서 실행되기도 한다.
그동안 마이크로소프트는 엑스박스 장비 판매를 통해 수익을 얻기보다는, 게임 및 온라인 서비스 판매를 통해 이익을 창출해왔다. 하지만 스칼렛 판매를 기점으로 신규 스트리밍 서비스 도입을 통해 이전보다 수익이 증대될 것으로 보인다.
마이크로소프트 이전에도 비디오 게임 스트리밍 서비스를 선뵀던 회사도 존재했는데, 온리브(Onlive)는 게임 스트리밍 개념을 처음 도입한 회사로 초반에는 성공 가도를 달렸지만 2012년에 $4.8 million(약 54억)에 인수합병됐다. 현재는 소니(Sony)가 플레이스테이션 나우(PlayStation Now)를 통해 PS2, PS3, PS4 게임들을 스트리밍 하고 있고, 니비데아(Nvidia)도 지포스(GeForce)에서 몇 가지 종류의 스트리밍 서비스를 제공한다.
한편, 마이크로소프트와 비교해 소니와 닌텐도(Nintendo) 측은 별도의 글로벌 클라우드 플랫폼을 가지고 있지 않은데, 스칼렛이 성공하게 될 경우 콘솔 게임 시장이 판세가 뒤바뀔 것으로 관계자들은 내다보고 있다.
It was revealed at E3 last month that Microsoft was building a cloud gaming system. A report today calls that system Scarlett Cloud and it’s only part of Microsoft’s next-gen Xbox strategy. And it makes a lot of sense, too.
According to Thurrott.com, noted site for all things Microsoft, the next Xbox will come in two flavors. One will be a traditional gaming console where games are processed locally. You know, like how it works on game systems right now. The other system will be a lower-powered system that will stream games from the cloud — most likely, Microsoft’s Azure cloud.
This streaming system will still have some processing power, which is in part to counter latency traditionally associated with streaming games. Apparently part of the game will run locally while the rest is streamed to the system.
The streaming Xbox will likely be available at a much lower cost than the traditional Xbox. And why not. Microsoft has sold Xbox systems with a slim profit margin, relying on sales of games and online services to make up the difference. A streaming service that’s talked about on Thurrott would further take advantage of this model while tapping into Microsoft’s deep understanding of cloud computing.
A few companies have tried streaming full video games. Onlive was one of the first; while successful for a time, it eventually went through a dramatic round of layoffs before a surprise sale for $4.8 million in 2012. Sony offers an extensive library of PS2, PS3 and PS4 games for streaming through its PlayStation Now service. Nvidia got into the streaming game this year and offers a small selection of streaming through GeForce Now. But these are all side projects for the companies.
Sony and Nintendo do not have the global cloud computing platform of Microsoft, and if Microsoft’s streaming service hits, it could change the landscape and force competitors to reevaluate everything.
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