페이스북(Facebook), 구글(Google), 트위터(Twitter), 마이크로소프트(Microsoft) 등 미국을 대표하는 IT 기업들이 각 서비스 간 데이터를 공유하는 ‘데이터 전송 프로젝트(Data Transfer Project)’를 마련하고 공동 참여한다.
데이터 전송 프로젝트는 ‘데이터 이동성(data portability)’을 목적으로 하는 오픈소스 플랫폼으로, 연락처 등의 개인 정보를 한 서비스에서 다른 서비스로 편리하게 이동시키는데 초점을 두고 있다.
기존에는 개인 정보를 별도로 다운로드 한 뒤 다른 서비스에서 정보값을 불러오거나 백업하는 과정을 거쳤다면, 해당 서비스는 다운로드 없이 서비스에서 직접 데이터를 전송할 수 있다는 장점이 있다. 현재 프로젝트는 개발 전 구상 단계에 있는 것으로 확인됐다.
서비스가 구체화될 경우 기업에서는 더 이상 사용자의 개인 정보를 보관하는데 들어가는 비용과 시간을 대폭 줄일 수 있기 때문에 사용자 편의를 위한 서비스 유지 및 앱 효용성을 높이는데 더 집중할 수 있다.
또, 프로젝트는 스타트업에서 유용하게 사용될 것으로 보인다. 음악 재생 목록, 사진, 비디오, 피트니스 추적기와 같은 일련의 정보 값을 미리 확인할 수 있기 때문에 서비스 출시 이전에 타깃층을 분석하고, 이를 통해 개발에 적용할 수 있을 것으로 보인다.
기업 간에 협업 사례들이 늘면서 앞으로 소비자들의 선택의 폭이 더 다양해지고, 애플리케이션 개발에 있어서 진입 장벽은 더욱 낮아질 것으로 예상된다. 하지만 일부에서는 지난 *페이스북 스캔들 이후 미국 내 IT 기업에 대한 규제 심화를 피하기 위한 전략이라는 의견도 대두되고 있다.
*페이스북-케임브리지 아날리티카 데이터 스캔들(Facebook-Cambridge Analytica data scandal)
분석업체 케임브리지 아날리티카가 페이스북 이용자 데이터를 빼돌려 미국 대선에서 도널드 트럼프 후보를 도왔다는 혐의 제기 이후, 페이스북의 정보 유출에 잇따른 심각성을 제기한 이슈
The Data Transfer Project is a new team-up between tech giants to let you move your content, contacts, and more across apps. Founded by Facebook, Google, Twitter, and Microsoft, the DTP today revealed its plans for an open source data portability platform any online service can join. While many companies already let you download your information, that’s not very helpful if you can’t easily upload and use it elsewhere — whether you want to evacuate a social network you hate, back up your data somewhere different, or bring your digital identity along when you try a new app. The DTP’s tool isn’t ready for use yet, but the group today laid out a white paper for how it will work.
Creating an industry standard for data portability could force companies to compete on utility instead of being protected by data lock-in that traps users because it’s tough to switch services. The DTP could potentially offer a solution to a major problem with social networks I detailed in April: you can’t find your friends from one app on another. We’ve asked Facebook for details on if and how you’ll be able to transfer your social connections and friends’ contact info which it’s historically hoarded.
From porting playlists in music streaming services to health data from fitness trackers to our reams of photos and videos, the DTP could be a boon for startups. Incumbent tech giants maintain a huge advantage in popularizing new functionality because they instantly interoperate with a user’s existing data rather than making them start from scratch. Even if a social networking startup builds a better location sharing feature, personalized avatar, or payment system, it might be a lot easier to use Facebook’s clone of it because that’s where your profile, friends, and photos live.
If the DTP gains industry-wide momentum and its founding partners cooperate in good faith rather than at some bare minimum level of involvement, it could lower the barrier for people to experiment with new apps. Meanwhile, the tech giants could argue that the government shouldn’t step in to regulate them or break them up because DTP means users are free to choose whichever app best competes for their data and attention.
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