로이터는 인스타그램이 동영상 전용 모바일 앱을 출시하고 유튜브와 경쟁 체제에 돌입한다고 20일(현지시각) 보도했다.
인스타그램이 새롭게 출시한 모바일 앱 ‘IGTV’는 유명 인플루언서와 아티스트, 반려동물 동영상을 집중 제공할 계획이고 이 중 일부는 수천만 명의 팔로워를 보유한 해비 유저라고 설명했다.
인스타그램의 최고 경영자 케빈 시스트롬 (Kevin Systrom)은 신규 서비스를 소개하는 샌프란시스코 행사에서 “10대들이 5년 전과 비교해 TV 시청 시간이 40% 줄었다”라며 “동영상 서비스가 진화해야 하는 시점이다”라고 말했다.
발표 직후 페이스북 주식은 2.3% 오른 202.06달러를 기록해 사상 최초로 200달러 대를 돌파했다.
또, 시스트롬은 인스타그램이 출시 8년 만에 사용자 수가 10억 명을 넘어섰다고 밝혔다.
최근 페이스북과 유튜브, 스냅쳇 등의 기술 기반 기업들이 사용자 및 브랜드 광고를 유치할 목적으로 모바일 영상 서비스 개발에 상당한 비용을 투자 중이다.
인스타그램은 IGTV 서비스를 통해 유명인사들의 영상을 제공할 계획이고, 실제로 2500만 팔로워를 보유한 렐레 폰즈(Lele Pons) 등이 이미 서비스에 가입했다고 말했다.
폰즈는 유튜브와 인스타그램 중 어떤 서비스를 사용할 계획인가 묻는 기자 질문에 대해 “유튜브와 인스타그램 모두 사용하겠다”라는 답변을 했다.
페이스북은 19일에 유튜브에 집중된 제작자들을 모집하기 위해 페이스북으로도 광고 수익을 낼 수 있는 기능을 추가했고, 유튜브는 이에 대응하기 위해 금주 중 신규 전략을 내놓을 방침이다.
시스트롬은 아직 인스타그램의 영상제작자들에게 수익을 배분할 계획은 없지만, 앞으로 정책을 개선해 나가겠다고 말했다.
한편, 시장 조사 기관 이마케터(eMarketer)는 IGTV 측이 당장 광고를 진행하지는 않겠지만, 곧 유명인사들을 섭외해 협찬 계약을 체결할 것으로 예측했다.
인스타그램은 2012년 페이스북에 10억 달러(한화 약 1조 842억 원)에 인수됐고 메시지(DM)와 영상 업로드 기능을 추가했다. 2016년에는 스냅쳇의 ‘스토리’ 기능과 유사한 ’24시간 슬라이드쇼’ 기능을 선보인 바 있다.
SAN FRANCISCO (Reuters) – Facebook Inc-owned (FB.O) social network Instagram launched a mobile app on Wednesday dedicated to user-generated videos up to an hour long, intensifying the competition for consumers’ time among ad-supported streaming services such as YouTube.
Called IGTV in a nod to traditional television, the service plans to feature videos from rising internet celebrities, artists and pets, some of whom have tens of millions of social media followers.
“Teens are now watching 40 percent less TV than they did five years ago,” Instagram Chief Executive Kevin Systrom said at an event to announce the launch in San Francisco. “It’s time for video to move forward and evolve.”
Facebook shares rose 2.3 percent on Wednesday to $202.06 after earlier crossing the $200 mark for the first time.
Instagram, which was founded in 2010 as a photo-sharing app, has surpassed 1 billion users, Systrom said.
Tech firms such as Facebook, Alphabet Inc’s (GOOGL.O) YouTube and Snap Inc’s (SNAP.N) Snapchat have been spending heavily to grow mobile video services that will attract both users and corporate brand advertising.
Courting stars to post videos is part of their strategies. Instagram said it has signed up personalities such as Lele Pons, who has 25 million Instagram followers, for IGTV.
Pons said she did not plan to choose sides between two of Silicon Valley’s largest companies. “I’m still going to be posting on YouTube as well as on Instagram,” she told reporters.
Facebook on Tuesday launched a separate effort to lure video makers away from YouTube, offering ways to make money on the Facebook app. YouTube said it plans to update its commercialization options this week.
Instagram does not immediately plan to share revenue with video creators but may in the future, Systrom said.
IGTV will be available as part of Instagram’s app and as a separate app, he said.
The service does not have advertising at launch, but research firm eMarketer said it expects it will have ads eventually, and that marketers in the meantime will sign up stars for endorsement deals.
As social media “influencers” have gained popularity, “I only wonder why it took Instagram so long to roll this out,” eMarketer analyst Debra Aho Williamson said.
Instagram, which Facebook bought in 2012 for $1 billion, has grown by adding features like messaging and short videos. In 2016, it added the ability to post slideshows that disappear in 24 hours, a copy of Snapchat’s popular “stories” feature.
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